- blad nr 5
- 5-3-2016
- auteur T. van Haperen
- Column
Gepersonaliseerd drammen
Einde verhaal. Zou je denken. Maar zo werkt de Nederlandse onderwijspolitiek niet. De regentenkliek wil gepersonaliseerd onderwijs. En zal verdomme leerpleinen, coaches en individuele leertrajecten krijgen. Want kennis overdragen in klassen is zoooooo twintigste eeuw. En die leraren blijven dat wel doen. Vanwege de examenresultaten. Uitleggen wat een vakbegrip betekent en de toepassing gedisciplineerd oefenen, dat werkt op een gestandaardiseerde toets. Met dat argument zijn eerdere verschijningsvormen van het gepersonaliseerd leren
De Volkskrant typeerde leraren ooit als makke schapen. Dat beeld klopt helaas als een zwerende vinger. Leraren werken harder dan afgesproken. De loonsverhoging na vier jaar bevriezing is een sigaar uit eigen doos. En dat gepersonaliseerd onderwijs, talentontwikkeling met vijf lessen per dag, in klassen met dertig kinderen, elke leraar weet dat het bullshit is. Er is een parlementaire enquête geweest. In 2008. Met een heldere conclusie. De drammerige manier van vernieuwen zoals bij het studiehuis, dat nooit meer. Maar hetzelfde verhaal, met dezelfde ideologische onderbouwing, het gepersonaliseerd gedram van gelovigen, staatssecretaris Dekker faciliteert het niet alleen, hij propageert het. En wat zeggen leraren? Niks. Laat over je heen zeiken en doe alsof het regent. Ziehier de grondhouding van een beroepsgroep. Dat Sander Dekker nog niet door tweehonderdduizend leraren met pek en veren de sector uit gejonast is. Dat is het echte schandaal van het Nederlands onderwijs.