- blad nr 5
- 5-3-2016
- auteur L. Douma
- Redactioneel
Het leven door een lens
Sinds 1975 organiseert het Rijksmuseum jaarlijks de tentoonstelling Document Nederland waarvoor een Nederlandse fotograaf wordt gevraagd een actueel maatschappelijk onderwerp centraal te stellen. In navolging van onder andere Ed van der Elsken en Hans Aarsman werd Carel van Hees voor het document van dit jaar gevraagd. Het onderwijs, kreeg hij als onderwerp mee. “Een complex onderwerp”, zegt hij. Van Hees
Wezenlijk anders dan toen Van Hees (Rotterdam, 1954) zelf een schooljongen was, was het niet op de Rotterdamse scholen. “Nog steeds wil een kind gezien worden en draait alles om empathie en contact. Maar wat verandert, is het beeld: op scholen met kinderen uit hogere sociale milieus, op de gymnasia bijvoorbeeld, zitten ze in de pauze allemaal met ipads. Het leven speelt zich binnen af, in plaats van buiten.”
Ook de veelheid aan nationaliteiten op de Rotterdamse scholen viel Van Hees op. “Rotterdam is altijd een smeltkroes geweest. Maar de stad telt nu 173 nationaliteiten. Dat heeft grote consequenties voor het onderwijs. Ik vind dat zelf heel mooi, de wereld kan daar alleen rijker van worden.”
Van Hees heeft alle onderwijssectoren gevolgd. “In het beroepsonderwijs zie je de leerlingen opveren als ze iets met hun handen mogen doen. Voor een fotograaf en filmmaker is dat makkelijker te visualiseren dan een leerling die geconcentreerd achter zijn bureau zit en waar het proces zich afspeelt in het hoofd.”
Van Hees vindt de school een enthousiasmerende omgeving. “Het vuur waarmee er soms wordt lesgegeven: prachtig. De leraar kan echt het verschil maken en met zijn empathisch vermogen en mensenkennis een leerling op het juiste spoor zetten.”
Van Hees’ conclusie: “Het onderwijs is het leven: onvermogen, presteren, falen, confrontaties en momenten van euforie.”
De tentoonstelling Document Nederland van Carel van Hees is van 24 maart tot en met 12 juni te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam