• blad nr 5
  • 5-3-2016
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Extra training voor Syrische docenten

Lerarenopleiding Iclon van de Universiteit Leiden schoolt gevluchte Syrische docenten kosteloos bij in het Nederlandse onderwijs. Het Iclon wil Syrische leraren met het bijspijkerprogramma een kans geven zich voor te bereiden op de Nederlandse arbeidsmarkt. Gevluchte docenten hebben vaak weinig ervaring met online onderwijs. In de training The mobile educator leren zij onderwijsprogramma’s en lessen ontwerpen met behulp van digitale middelen. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze tablets, apps, facebook en youtube kunnen gebruiken. Zolang vluchtelingen in Nederland niet aan het werk mogen, hoopt het Iclon dat de docenten hun verworven vaardigheden straks inzetten in de asielzoekerscentra.
Nadat de cursus begin dit jaar was aangekondigd, meldden zich direct 57 docenten aan, terwijl er plek is voor zestien. Waarschijnlijk start er in juni een nieuwe lichting.
De eerste zestien Syrische docenten zijn deze maand begonnen. Ze krijgen zestien trainingsdagen aangeboden. De training wordt kosteloos verzorgd door medewerkers van de Universiteit Leiden, maar ook door mensen van bijvoorbeeld Unesco en Vluchtelingenwerk. Overige kosten, zoals reiskosten en lunchgeld, worden door middel van crowdfunding bijeen geraapt.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.