• blad nr 3
  • 6-2-2016
  • auteur L. Verheggen 
  • Column

 

Evolutie en revolutie

Het hele 2032-verhaal over het herontwerp van het onderwijs werd het afgelopen jaar met veel bombarie neergezet. En zo’n belofte maakt schuld. Dus zat ik twee weken geleden in een bomvolle zaal op het Stanislascollege in Delft, waar met een talkshow, filmpjes en live streaming de uitkomst van het Platform 2032 werd gepresenteerd. Gelukkig waren er naast alle hoogwaardigheidsbekleders op het podium heel veel leraren te zien, die al druk bezig zijn om het onderwijs op hun school te vernieuwen of te verbeteren.
Want dat was een beetje wat mij stoorde bij de start: alsof ons onderwijs hopeloos verouderd is. Gelukkig ontdekte ook het platform bij zijn rondgang door het land dat leraren heel actief bezig zijn, elk op hun eigen manier, met de speurtocht naar het allerbeste onderwijs.
Natuurlijk moet je van tijd tot tijd het complete programma tegen het licht houden. Gaten wegwerken als essentiële ontwikkelingen niet in het curriculum voorkomen. Overbodige zaken schrappen. Onderhoud plegen. Maar in de basis is ons onderwijsprogramma goed. Dus hoorde ik ook bij de presentatie dingen voorbijkomen die de onderwijsdiscussies al decennia domineren.
Leren leren, jaren zeventig zou ik zeggen. Voorbereiden op een toekomst waar een baan voor het leven niet meer bestaat. Teksten van begin deze eeuw. Meer aandacht voor persoonsvorming in het onderwijs. Heel mooi. Maar dat zie ik toch niet als iets nieuws. Volgens mij is iedereen in basis-, speciaal en voortgezet onderwijs daar altijd mee bezig. Lees Theo Thijssen.
Anders is dat voor het intensiever gebruik van ict en leren programmeren. Maar weer niet voor mediawijsheid, wat veel scholen al in het programma hebben verwerkt. Oké, dat kan wat gestructureerder. Maar van een totale omwenteling is geen sprake. Eerder evolutie dan revolutie, zo werd op de bijeenkomst ook wel gezegd.
Daar sluit ik mij graag bij aan. Met één kanttekening: als we willen dat die evolutie slaagt, dan moeten leraren wel de tijd krijgen om die vernieuwing vorm te geven. En daar hoorde ik de staatssecretaris in al zijn enthousiasme over het rapport nou net niet over.

Liesbeth Verheggen, voorzitter AOb

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.