- blad nr 3
- 6-2-2016
- auteur L. Verheggen
- Column
Evolutie en revolutie
Want dat was een beetje wat mij stoorde bij de start: alsof ons onderwijs hopeloos verouderd is. Gelukkig ontdekte ook het platform bij zijn rondgang door het land dat leraren heel actief bezig zijn, elk op hun eigen manier, met de speurtocht naar het allerbeste onderwijs.
Natuurlijk moet je van tijd tot tijd het complete programma tegen het licht houden. Gaten wegwerken als essentiële ontwikkelingen niet in het curriculum voorkomen. Overbodige zaken schrappen. Onderhoud plegen. Maar in de basis is ons onderwijsprogramma goed. Dus hoorde ik ook bij de presentatie dingen voorbijkomen die de onderwijsdiscussies al decennia domineren.
Leren leren, jaren zeventig zou ik zeggen. Voorbereiden op een toekomst waar een baan voor het leven niet meer bestaat. Teksten van begin deze eeuw. Meer aandacht voor persoonsvorming in het onderwijs. Heel mooi. Maar dat zie ik toch niet als iets nieuws. Volgens mij is iedereen in basis-, speciaal en voortgezet onderwijs daar altijd mee bezig. Lees Theo Thijssen.
Anders is dat voor het intensiever gebruik van ict en leren programmeren. Maar weer niet voor mediawijsheid, wat veel scholen al in het programma hebben verwerkt. Oké, dat kan wat gestructureerder. Maar van een totale omwenteling is geen sprake. Eerder evolutie dan revolutie, zo werd op de bijeenkomst ook wel gezegd.
Daar sluit ik mij graag bij aan. Met één kanttekening: als we willen dat die evolutie slaagt, dan moeten leraren wel de tijd krijgen om die vernieuwing vorm te geven. En daar hoorde ik de staatssecretaris in al zijn enthousiasme over het rapport nou net niet over.
Liesbeth Verheggen, voorzitter AOb