- blad nr 3
- 6-2-2016
- auteur D. van 't Erve
- Idee
Beloningsbingo
Ze gebruikte altijd al systemen om positief gedrag te belonen, zoals de Dikke Duimenkaart waarbij leerlingen bij goed gedrag steeds een sticker mogen plakken. “Maar op een gegeven moment raakt zo’n kaart steevast in de vergetelheid”, vertelt Marianne Sluijs, leerkracht van groep 5/6 op de Terpstraschool in Loosdrecht. “Ik denk er zelf niet meer aan en kinderen vinden het ook niet meer interessant. Ik was die kaarten echt zat.” Behalve dat ze twee dagen voor de klas staat, heeft Sluijs haar eigen praktijk voor onder andere trainingen op het gebied van sociale vaardigheid. “Ik merk dat kinderen graag werken aan specifieke doelen”, vervolgt ze, “dus toen ben ik gaan nadenken hoe ik ze hierin beter kan stimuleren dan met de huidige systemen.”
Bingo, een kansspel dat favoriet is bij bejaarden, toverde ze vervolgens om tot een hip middel voor leerlingen om individueel of samen aan doelen te werken. Het is volgens Sluijs eenvoudig in te zetten en bestaat uit een poster, cijferkaartjes en afneembare stickers. Van te voren spreek je af aan welk doel leerlingen gaan werken en welke rij op de poster vol moet komen. “Die doelen kunnen van alles zijn, zoals binnen vijf minuten echt stil zijn, snel alle materialen van het schoolplein opruimen of samen spelen zonder ruzie of gedoe”, legt de enthousiaste leerkracht uit. “Op dit moment werkt mijn klas aan het doel stil zijn. Zijn ze snel stil, krijgen ze een streepje en bij vijf streepjes mogen ze een cijferkaartje grabbelen. Op die manier doe je iets langer over het spel.”
De leerlingen plakken vervolgens op de poster een sticker op het cijfer dat op het getrokken kaartje staat. En zo ga je door totdat de rij vol is: Bingo! De beloning die dan volgt, kan ook van alles zijn. “Bij mij mogen ze dan bijvoorbeeld een dot slagroom op de tafel en dan met de neus erin, dat vinden ze echt geweldig”, vertelt ze lachend. “Maar ik heb ook wel eens een bubblegum-wedstrijd gehouden: wie blaast de grootse bel van kauwgom? Of dat ze mogen bepalen welke gymles ze de volgende keer krijgen, is ook een leuke beloning.”
Op dit moment speelt de hele school bingo met de leerlingen. Zowel in elke klas als in de algemene ruimte hangt een poster. Sluijs: “Mijn collega’s vinden het heel gaaf. Iedere klas heeft zijn eigen doel en het algemene doel gaat over goed samen buitenspelen met verschillende klassen. Het mooie is dat we hebben afgesproken dat als elke kaart helemaal vol is, we op dezelfde dag een klassenfeest houden. Op die manier zet je als school een hele dag het goede gedrag centraal.”
De kracht van de beloningsbingo zit volgens Sluijs in het spelelement. “Leerlingen zijn daardoor heel betrokken. Als leerkracht word ik door hen aangesproken: ‘Juf, we mogen nog een kaartje trekken.’ Leerlingen spreken elkaar ook aan op hun gedrag, dan hoor ik: ‘Stil nou even, de juf staat al klaar, hoor.’ Bovendien zien leerlingen op de poster hun goede resultaten groeien, dat stimuleert ook weer. Het is een heel leuke en positieve manier om samen te werken aan goed gedrag.”
Van idee tot uitvoering zit meer dan een half jaar tijd. Ze probeerde het spel eerst uit in haar klas en liet de definitieve versie vormgeven door een grafisch vormgever. “Het moest alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 aanspreken, dat is goed gelukt”, zegt Sluijs trots. “Ook ouders zouden dit goed kunnen inzetten, bijvoorbeeld bij het oefenen van huiswerk.” Ze vraagt geld voor de poster, die in de winkels verkrijgbaar is, maar rijk worden is niet haar doel. “Ik vind het allang leuk dat iedereen er zo enthousiast over is.”
De beloningsbingo kost € 14,95 en is herbruikbaar. Bij afname van vijf stuks, betalen scholen € 50. Meer informatie: www.anders-maarhoe.nl