• blad nr 3
  • 6-2-2016
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

‘Ga toch fietsen’

Een onrustige en afgeleide leerling? In Arnhem laten ze hem fietsen. Om na vijf minuten weer helemaal fris terug te keren in de klas.

Het klinkt heel logisch: laat een leerling als hij snel is afgeleid en zich moeilijk kan concentreren even stoom afblazen. Op de Arnhemse Margarethaschool doen ze het. “Op de teamvergadering kwam aan bod dat er toch een aantal leerlingen zijn die soms even moeten uitrazen”, licht directeur Ard op de Weegh toe. “Omdat wij een school zijn waar veel aandacht is voor sport, was ‘beweging’ een voor de hand liggende oplossing. Een collega die zelf aan spinning doet opperde de spinningbike. Ik vond het idee gek genoeg om het te proberen.”
Vijfhonderd euro verder en er stonden twee tweedehands spinningfietsen in de school: de ene staat in het zicht van de directeur, de ander in het zicht van de ict-coördinator. Als de leerkracht ziet dat een kind druk wordt, of anderzijds is afgeleid, stuurt hij hem de gang op voor vijf minuten lichamelijke actie. “De fiets is niet alleen voor adhd’ertjes, maar ook voor een leerling die verdrietig is omdat zijn konijn is overleden”, zegt Op de Weegh. “Ze komen helemaal herboren terug.”
In de groepen 5 tot en met 8 wordt gebruikgemaakt van de fietsen. Het team is enthousiast, binnenkort komen er nog twee bikes bij. Ook de klasgenoten die niet op de fiets zitten, zien er wel het voordeel van in. Iedereen is er per slot van rekening bij gebaat als ordeverstoorders even afkoelen. Bovendien worden leerlingen slimmer van lichamelijke oefening, dat beweert althans de Amerikaanse journalist Dan Hurley die onderzoek deed naar slimmer worden.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.