• blad nr 3
  • 6-2-2016
  • auteur R. Sikkes 
  • Redactioneel

 

’Negenduizend extra docenten nodig’

De werkdruk in het voortgezet onderwijs is hoog door volle klassen en veel lesuren. Eén op de vijf leraren heeft burn-out verschijnselen. ‘Dat kan anders als we zo’n negenduizend extra leraren aanstellen’, zei AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen in het tv-programma Zembla.

Leraren in het voortgezet onderwijs werken gemiddeld 48 uur per week, veel meer dan bij een fulltimebaan verwacht mag worden. Dat blijkt uit een tussentijdse analyse van langlopend onderzoek naar werkdruk in opdracht van de AOb.
Het ITS van de Radboud Universiteit Nijmegen en onderzoeksbureau Van Kessel voeren het onderzoek uit.
Vooral parttimers met een kleine baan maken veel overuren. Datzelfde geldt voor mensen die voor ongeveer vier dagen per week op de loonlijst staan, maar in de praktijk een fulltime werkweek volmaken.
“Willen we de werkweek van docenten tot normale proporties terugbrengen, dan zijn er extra leraren nodig”, constateert Liesbeth Verheggen. “Het gaat om ongeveer 15 procent meer werk dan een normale lesweek zou moeten bedragen, dus dan heb je ook 15 procent meer mensen nodig: negenduizend leraren extra. De politiek moet die boodschap ter harte nemen. Willen we passend onderwijs voor onze leerlingen, meer maatwerk, ruimte om het lesprogramma te vernieuwen en te verbeteren, dan hebben we meer mensen nodig.”

Surveilleren
Docenten vinden vooral ouderavonden, oudergesprekken en surveilleren tijdens de pauze erg belastend, zo blijkt uit het onderzoek. Bij nakijken en lesgeven geven leraren gemiddeld een normale belasting aan, de groep vanaf 57 jaar ervaart dat als bovengemiddeld zwaar. Uit de tot nu toe beschikbare gegevens wordt duidelijk dat fulltimers meer stress ervaren dan parttimers met een kleine baan van minder dan een halve werkweek.
‘Meer doen met minder mensen.’ Dat was volgens Verheggen de trend in de afgelopen jaren: “Terwijl het leerlingenaantal steeg, daalde het aantal leraren. De effecten zagen we: vollere klassen en druk op docenten om meer lesuren per week te maken. CBS/TNO-onderzoek toonde aan dat het percentage burn-out klachten in het onderwijs het hoogste is van alle beroepssectoren in Nederland. Eén op de vijf docenten heeft daar last van. Het nam ook toe de afgelopen jaren, want het ging een paar jaar terug nog om één op de zeven collega’s.”


Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.