- blad nr 3
- 6-2-2016
- auteur K. Hagen
- Redactioneel
Vak Nederlands moet anders
Samen met docenten Nederlands en wetenschappers van acht universiteiten schreef Witte het ‘Manifest Nederlands op School’. De auteurs spraken daarvoor met onderwijsonderzoekers, didactici, wetenschappers en docenten.
“Het vak is van de werkelijkheid vervreemd, het is niet herkenbaar voor leerlingen”, zegt Witte. “In schoolboeken gaat het over een betoog, uiteenzetting of beschouwing, maar leerlingen komen met allerlei soorten teksten in aanraking zoals blogs.”
Het manifest richt zich vooral op havo en vwo, maar vmbo-scholen en roc's moeten het vak Nederlands herzien. Het sluit onvoldoende aan bij de maatschappelijke eisen voor taalvaardigheid en geletterdheid. Hoofddoel zou moeten zijn dat leerlingen kennis en vaardigheden ontwikkelen in taal, communicatie, literatuur en cultuur.
Schrijven, waaronder creatief schrijven, komt bijna niet terug in het lesprogramma. Nu moeten universiteiten en hogescholen bijspijkercursussen aanbieden omdat de schrijfvaardigheid ondermaats is.
Bij het onderdeel literatuur moet het volgens de auteurs van het manifest vaker over de inhoud gaan. Witte: “Bij het boek Oeroeg van Hella Haasse kun je aan leerlingen vragen welke foefjes de schrijver heeft gebruikt om het verhaal spannend te maken. En niet alleen: wat was het thema of vertelstandpunt.”