• blad nr 20
  • 12-12-2015
  • auteur L. Verheggen 
  • Column

 

Het ambacht

Ons onderwijs is van topkwaliteit, zo zegt de Oeso. Leerlingen presteren goed, zijn voorbereid op de arbeidsmarkt en de jeugdwerkloosheid is laag. Zulke berichten maken vrolijk. En toch vinden we ons onderwijs vaak niet goed genoeg. Dat vertaalt zich de laatste tijd weer in gemopper over de lerarenopleidingen.
VVD en PvdA kwamen eind oktober met een plan om de lerarenopleidingen weer eens grondig te verbouwen. In plaats van echte opleidingen, is het volgens die twee partijen ook voldoende om na de bachelor academici en hbo’ers gelijk voor de klas te zetten en een jaar praktijkopleiding te geven. Het idee werd ook weer gepeild bij een sessie van de Nationale Denktank, waar ik meedeed aan de discussie over de toekomst van ons onderwijs.
Voorstanders denken daar volgens mij veel te gemakkelijk over. Het ambacht leer je door vanaf het begin onder begeleiding praktijkervaring op te doen en goede feedback te krijgen. Een lerarenopleiding moet een drie-eenheid zijn, evenwicht kennen tussen vakinhoud, pedagogiek en vakdidactiek. Met als opdracht: hoe krijg ik een kind aan het leren.
Ik zie meer in het verder ontwikkelen van de lerarenopleidingen zelf. Bijvoorbeeld door regelmatig in gesprek te gaan met leraren, die na een paar jaar terugblikken op hun opleiding en duidelijk maken waar winst te behalen valt. Zij weten heel goed wat toekomstige collega’s moeten kunnen en kennen.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.