• blad nr 20
  • 12-12-2015
  • auteur D. van 't Erve 
  • Idee

 

App helpt bij aanpak lastpak

In een paar klikken adequaat reageren op probleemgedrag in de klas? Dat kan met de app die leerkracht Theo-Henk Streng samen met vier studiegenoten bedacht en ontwikkelde.

Tekst Daniëlla van ’t Erve Beeld Joost Grol
Vanaf de eerste dag op de opleiding Master Special Educational Needs in Utrecht klikte het tussen de vijf leraren die samen een leerteam moesten vormen. Tijdens deze opleiding tot gedragsspecialist besloot het team een app over gedragsproblemen te ontwikkelen, die sinds kort verkrijgbaar is. “Ook al geven we allemaal aan een andere doelgroep les, we hebben hetzelfde werk en lopen tegen dezelfde dingen aan”, vertelt Theo-Henk Streng, leerkracht op basisschool de Tweeklank in Nieuwegein. Het team bestaat daarnaast uit vso-leerkracht Michiel Krijger, so-leerkracht Wouter Poot, vo-docent Paul Feitz en mbo-docent Gijs van Vreeswijk. “Over hoe je kunt omgaan met gedragsproblemen, zijn boeken vol geschreven”, vervolgt Streng. “De theorie klinkt mooi, maar blijkt in de praktijk vaak lastig toe te passen. Omdat iedereen tegenwoordig wel met een smartphone of iPad werkt, lag de ontwikkeling van een app voor de hand.”

Puzzel
Uit hun onderzoek onder docenten uit basis- en voortgezet onderwijs werd duidelijk dat er behoefte is aan een app die ze in staat stelt snel te handelen en die oplossingen aanreikt die bewezen effectief zijn. De top-10 van probleemgedrag die de ondervraagden noemden, vertaalden de vijf leraren naar de app. Ze verdeelden de onderwerpen, verzamelden informatie en brachten die terug tot korte adviezen die direct toe te passen zijn in de praktijk. “Ieder had zo zijn eigen aandeel in de app. Paul boog zich bijvoorbeeld vooral over de pittige puzzel om de gegevens toegankelijk te maken”, vertelt Streng. “Zijn hele keukentafel lag vol met informatie die hij steeds zo herlegde tot er een logisch keuzemenu ontstond. Vervolgens heeft Michiel de app op zijn laptop in elkaar gezet. De vormgeving zoals hij die bedacht heeft, is gebleven.”

Brutaal
Met de Gedragsapp kunnen docenten snel vaststellen om welk gedrag het gaat, waarna er verschillende oplossingen geboden worden. Omgaan met brutaal gedrag, zoals niet willen luisteren, stond bijvoorbeeld bovenaan de lijst van probleemgedrag waarmee docenten het meest werden geconfronteerd. De app biedt hiervoor acht oplossingen met uitleg en voorbeelden; van het belonen van gewenst gedrag tot het bieden van alternatieven of het gebruik van humor. “Docenten kunnen de app inzetten op het moment dat ze probleemgedrag zien aankomen en willen voorkomen dat de situatie escaleert”, legt Streng uit. “Ook is de app geschikt als evaluatiemiddel waarbij docenten achteraf kijken hoe ze een volgende keer anders zouden kunnen ingrijpen. Het is dus niet bedoeld voor het moment dat een leerling opeens probleemgedrag vertoont. Een docent zal dan waarschijnlijk direct moeten handelen en heeft helemaal geen tijd om eerst zijn telefoon te checken.”

Grapjes
Zelf zet Streng vaker het middel humor in. “Ik reageer bijvoorbeeld heel primair als zich een incident voordoet. Door het gebruik van humor, bijvoorbeeld door een leerling overdreven na te doen, voorkom je strijd en bied je de leerling een uitweg om zijn gedrag bij te stellen. Doordat we in de app meerdere oplossingen aanbieden, kunnen docenten kiezen voor de mogelijkheid die het best past bij het kind, de situatie of henzelf. Opeens grapjes gaan maken als je dat anders nooit doet, zal niet werken.”
De leraren staken veel tijd in het maken van de app, in totaal kostte het hen drie jaar. Zelfs toen de studie allang was afgerond, bleven ze eraan werken, overtuigd van het nut en de noodzaak ervan. Toen uitgeverij Pica zich meldde kon hun geluk niet op. Streng: “De uitgever vond het een leuk initiatief en durfde het wel aan om het te gaan uitgeven, ondanks dat ze geen ervaring met apps hadden.”

Updates
De Gedragsapp is nu voor 4,99 euro te koop in de Appstore. “De prijs is vrij hoog voor een app”, erkent Streng. “maar daar hebben we niets over te zeggen gehad. Wij krijgen de helft, die we dus moeten delen met ons vijven. Bovendien blijven we bezig om de app te verbeteren, en deze updates zijn gratis. Voor de financiën hoeven we het dus niet te doen. Het is gewoon hartstikke leuk om naast het lesgeven samen bezig te zijn met iets waarmee je andere leraren verder kunt helpen. Bovendien leren we er zelf ook veel van. Op dit moment zijn we bezig de app in het Engels te vertalen en we streven naar een internationale versie. Wie weet waar dit nog toe leidt.”

Meer informatie: www.gedragsspecialisten.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.