- blad nr 20
- 12-12-2015
- auteur K. Hagen
- Redactioneel
Onderwijs aan vluchtelingenkinderen nog onvoldoende
Dat blijkt uit een enquête van kenniscentrum CAOP. Ruim tweeduizend leraren, managers en onderwijsondersteuners uit het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs vulden de vragenlijst in.
In totaal denkt 43 procent van alle respondenten dat hun school nog onvoldoende is toegerust om goed onderwijs te bieden aan asielzoekerskinderen. Vooral leraren uit het basisonderwijs zien veel knelpunten.
Ruim 60 procent van de geënquêteerden denkt dat er onvoldoende tijd is om vluchtelingenkinderen te begeleiden. Meer dan de helft geeft aan dat ze te weinig kennis hebben van de verwerking van trauma’s. Ook is er nog weinig geschikt lesmateriaal en verwachten leraren taalbarrières.
Wat is er nodig? Extra ondersteuning in de klas, bijvoorbeeld door onderwijsassistenten. Meer dan de helft van de geënquêteerden geeft dit aan. Ook zijn er speciale experts nodig, zoals docenten Nederlands als tweede taal en specialisten die met traumaverwerking om kunnen gaan. Meer geld scoort ook hoog.
De AOb riep eind november met 150 andere organisaties al op tot beter onderwijs voor asielzoekerskinderen. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs schreef vorige week aan de Tweede Kamer dat asielzoekerskinderen vaak lang moeten wachten voor ze naar school kunnen. Het ministerie heeft acties ondernomen om scholen te helpen. ‘Zo wordt het onder meer mogelijk om met een pabodiploma voortgezet