• blad nr 20
  • 12-12-2015
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

Onderwijs aan vluchtelingenkinderen nog onvoldoende

Scholen zijn onvoldoende toegerust om goed onderwijs te geven aan vluchtelingenkinderen. Leraren hebben te weinig tijd voor begeleiding, er is onvoldoende lesmateriaal en er worden problemen verwacht bij de traumaverwerking.

Dat blijkt uit een enquête van kenniscentrum CAOP. Ruim tweeduizend leraren, managers en onderwijsondersteuners uit het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs vulden de vragenlijst in.
In totaal denkt 43 procent van alle respondenten dat hun school nog onvoldoende is toegerust om goed onderwijs te bieden aan asielzoekerskinderen. Vooral leraren uit het basisonderwijs zien veel knelpunten.
Ruim 60 procent van de geënquêteerden denkt dat er onvoldoende tijd is om vluchtelingenkinderen te begeleiden. Meer dan de helft geeft aan dat ze te weinig kennis hebben van de verwerking van trauma’s. Ook is er nog weinig geschikt lesmateriaal en verwachten leraren taalbarrières.
Wat is er nodig? Extra ondersteuning in de klas, bijvoorbeeld door onderwijsassistenten. Meer dan de helft van de geënquêteerden geeft dit aan. Ook zijn er speciale experts nodig, zoals docenten Nederlands als tweede taal en specialisten die met traumaverwerking om kunnen gaan. Meer geld scoort ook hoog.
De AOb riep eind november met 150 andere organisaties al op tot beter onderwijs voor asielzoekerskinderen. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs schreef vorige week aan de Tweede Kamer dat asielzoekerskinderen vaak lang moeten wachten voor ze naar school kunnen. Het ministerie heeft acties ondernomen om scholen te helpen. ‘Zo wordt het onder meer mogelijk om met een pabodiploma voortgezet

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.