- blad nr 20
- 12-12-2015
- auteur K. Hagen
- Redactioneel
‘Neem taakbeleid onder de loep’
Dat blijkt uit onlangs gepubliceerde literatuurstudie van Voion, arbeidsmarkt & opleidingsfonds voortgezet onderwijs.
Oorzaken van hoge werkdruk zijn de werkverdeling binnen een lerarenteam, scholen die weinig rekening houden met de levensfase van een leraar, maar ook onduidelijke besluitvorming vanuit het ministerie van Onderwijs leiden tot frustratie.
Neem het taakbeleid onder de loep, adviseren de onderzoekers. ‘Vraag je af wie waar goed in is, wie wat leuk vindt en wie wat aankan en in hoeverre de thuissituatie eventueel te veel beslag legt op de leraar. Kijk hoe je het flexibel kunt organiseren en probeer initiatieven uit.’
Andere factoren zijn ook van groot belang als het gaat om werkdruk. AOb-bestuurder Ben Hoogenboom: “Het gaat om structurele redenen, zoals volle klassen en de roosterdwang die groot is in het vo. Het onderwijsprogramma wordt vaak krap gepland. In dit onderzoek wordt gewezen naar het taakbeleid om de werkdruk op te lossen en eigen initiatieven uit te proberen, maar als dat zou helpen hadden ze dat allang gedaan.”