• blad nr 19
  • 28-11-2015
  • auteur L. Verheggen 
  • Column

 

Die moeilijke start

Tweehonderd starters bij elkaar. Het bruiste twee weken geleden in de Munt in Utrecht op het AOb Startersfestival. Enthousiaste collega’s, die er zin in hadden. En wat valt dan op? De workshops over orde houden zitten bomvol.
Ik kan me daar alles bij voorstellen. Toen ik begon in groep 6, was het een start vol met ordeproblemen. Na drie dagen dacht ik: Ik stop er mee. Toen kreeg ik pas begeleiding van een ervaren collega, zonder haar was ik niet in het onderwijs gebleven. Haar tips, haar feedback hebben mij gelukkig voor de klas gehouden.
Als het gaat om begeleiding hebben we de afgelopen jaren veel stappen gemaakt. Eerst kregen we het voor elkaar om in de cao voor het voortgezet onderwijs recht op urenvermindering en begeleiding te regelen. In de laatste cao voor het primair onderwijs hebben we ook extra uren voor werkdrukverlichting voor starters en recht op een coach voor elkaar gebokst.
En toch blijven er dan van die thema’s waar wij als AOb steeds volle zalen mee trekken. Gesprekken met ouders. Radicalisering. Orde houden. Je blijft als professional aan jezelf sleutelen. Als AOb helpen we daar aan mee, want voor ons bestaat de bond uit twee dingen. Natuurlijk die cao met al z’n regeltjes, maar we zijn er ook om ons vak verder te ontwikkelen. Meer voor elkaar.

Liesbeth Verheggen, voorzitter AOb

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.