- blad nr 19
- 28-11-2015
- auteur A. Moerman
- Meer voor elkaar
Wijsheden Bassie helpen klassen uit crisis
Tekst Ad Moerman Beeld Rob Niemantsverdriet
Crisismanager in klassen waar het helemaal mis is. Dan ben je zelf natuurlijk een heel vervelend ventje geweest in je schooltijd?
“Juist niet. Ik was een brave Hendrik. Altijd een hoog cijfer voor gedrag en vlijt.”
Waar komt die passie voor kinderen met gedragsproblemen dan vandaan?
“Ik heb jarenlang in het speciaal onderwijs gewerkt. Daar merkte ik dat ik vaak een klik had met kinderen met wie collega’s grote moeite hadden. Ik drong wel tot hen door en kon vrij vaak probleemgedrag in de kiem smoren.”
Wanneer word je als crisismanager ingevlogen?
“Als de leerkracht tegen het plafond aanzit, de intern begeleider ten einde raad is, de directie het ook niet meer weet, ouders ontzettend boos zijn en het echt een zootje is in de klas. Dat is een goed moment om mij te bellen.”
En dan?
“Per klas heb ik gemiddeld tien dagdelen nodig. Eerst gesprekken met het personeel en daarna ga ik één of meer dagdelen in de klas meekijken. De groepsdynamiek in kaart brengen. Op dit moment ben ik op drie verschillende scholen bezig. Sinds de invoering van passend onderwijs krijg ik het steeds drukker.”
Wat is het geheim van de smid?
“Ik richt me bij het zoeken naar oplossingen vooral op de leerkracht. Die moet de regie terug zien te krijgen in de klas. Dat kan door zijn eigen gedrag te veranderen.”
Licht eens een tipje van de sluier op?
“Begin met het met rust laten van dat smartboard. Ga de klas weer in als je een verhaal vertelt. Maak oogcontact, leg je hand op de schouder van iemand die vervelend dreigt te worden en blijf intussen vooral doorgaan met je verhaal. Vraag niet: Zouden jullie alstublieft aan het werk willen gaan. Dat lijkt op smeken. Dus zeg met kracht in je stem: Werken jullie even door, dankjewel.”
Wat klinkt dit allemaal simpel.
“Dat is het ook. Zo haal ik ook vrij vaak een citaat van een beroemde wijsgeer aan. ‘Altijd blijven lachen’, van clown Bassie. Rustig blijven met een glimlach op je gezicht. Ook als de tranen nabij zijn. Dan fake je die lach maar. Als je non-verbaal uitstraalt dat je het helemaal gehad hebt, dan gaat zo’n klas zich daar naar gedragen.”
Werkt uw aanpak?
“Tot nog toe adviseerde ik nog niet aan een basisschoolleerkracht om een ander vak te gaan leren. In alle groepen waar ik de afgelopen jaren ben geweest keerde langzaam de rust terug en zag ik het zelfvertrouwen van de leerkracht weer in een spiraal omhoogkomen.”
Ook naar de conferentie ‘Gedrag mag’? Ga voor meer informatie en aanmelden naar www.aobevents.nl of www.aob.nl/gedragmag