• blad nr 19
  • 28-11-2015
  • auteur R. Voorwinden 
  • Redactioneel

 

De opmars van de oorkap

Vroeger zag je ze alleen op de bouwplaats, maar tegenwoordig is er bijna geen school meer waar ze ontbreken: de oorbeschermers. Of, in vaktaal: oorkappen.
Die oorkappen bevorderen de concentratie van de leerlingen. Bijvoorbeeld van Mink, in groep 7 van Daltonschool Rijnsweerd in Utrecht. “Je kunt je beter concentreren als alles om je heen lekker stil is. Je bent heel gefocust.”
Zijn juf, Dewi Schouten, ziet dat het werkt. “Opvallend is dat kinderen soms ook oorkappen willen dragen op momenten dat het toch al stil is in de klas bijvoorbeeld bij een toets. Ze willen zich blijkbaar nog wat extra afsluiten.”
De vader van Mink kocht de oorkap gewoon bij de bouwmarkt, maar er is een enorm aanbod van school-oorkappen ontstaan, met fancy namen (‘Silenta Kid’) en in kekke kleurtjes (‘camouflage-roze’). Er zijn schoolpakketten van zes of tien oorkappen tegelijk, en opbergtassen waarmee elk kind zijn eigen oorkap aan zijn eigen stoel kan hangen, zodat ze niet per ongeluk elkaars kappen (luizen!) gebruiken.
Balans Magazine, het tijdschrift van oudervereniging Balans, testte vorig jaar een aantal oorkappen op een basisschool in Geffen, en de kinderen vonden het fantastisch. De directeur ook: ‘Leerlingen met concentratieproblemen hebben er baat bij: zij werken aandachtiger.’
Maar natuurlijk is het wachten op kritiek. Want wat volgens de één de beste ontwikkeling is sinds de uitvinding van het schoolkrijtje, is volgens de ander het einde van De Wereld Zoals Wij Die Kennen. Zo gaat dat, in het onderwijs. Want moeten kinderen zich niet leren concentreren? Het onderwijs moet de leerlingen immers voorbereiden op de maatschappij, en daar kun je toch niet ook zomaar een oorkap opzetten?
Aan de andere kant: hoeveel volwassenen kunnen zich goed concentreren in een kantoorzaal waar dertig collega’s met iets anders bezig zijn? Nou dan. Nee, laat Mink maar lekker zitten, met zijn oorkap op.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.