- blad nr 19
- 28-11-2015
- auteur J. van Aken
- Aan de telefoon
Fouten in schrijfwerk verbeteren is vaak niet nodig
‘Leerkrachten kunnen verbeteringen die niet al te ingewikkeld zijn best overlaten aan studenten’, schrijven de onderzoekers van de universiteiten van Sogang (Zuid-Korea), Columbia en Georgia State (in de VS) in de studie die dit jaar verschijnt in het wetenschappelijk tijdschrift Language Teaching Research. De wetenschappers vonden 4.019 fouten in 162 schrijfopdrachten. Verschrijvingen verbeterden de studenten na onderstreping in de helft van de gevallen. Met verkeerde verbuigingen en vervoegingen hadden ze meer moeite. Verkeerd woordgebruik zelfstandig verbeteren bleek het lastigst. Dat lukte de studenten in één op de vijf gevallen.
Onderstrepen kan verwarring opleveren als het leerlingen niet lukt om zelf het goede antwoord te achterhalen. Daar staat tegenover dat het hen helpt om zelf problemen op te lossen en de regie te nemen over hun leerproces. Volgens onderzoeker Eun Sung van de universiteit van Sogang is het niet per se nodig fouten die blijven staan in een tweede correctieronde alsnog te verbeteren. ‘Belangrijker is het om enkele veelvoorkomende fouten klassikaal te bespreken’, schrijft Eun Sung in een e-mail.