- blad nr 19
- 28-11-2015
- auteur B. Hoogenboom
- Commentaar
Zo simpel is het niet
‘Een fijne leerling. Gemotiveerd, sociaal en geïnteresseerd’, zei Sara Staccino, leraar en mentor van een van de uit België afkomstige daders van de aanslagen afgelopen week in dagblad De Morgen. ‘Ergens voel ik dit aan als een persoonlijk falen.’
Onderwijzers en leraren staan in de frontlinie als het gaat om processen van radicalisering. Zij zijn vaak de laatsten die dag in dag uit met deze groep jongeren werken, met ze praten en ze opvoeden.
Wie in het onderwijs werkt wil jongeren kansen bieden, talenten ontwikkelen. In de voorsteden van Parijs of het Brusselse Molenbeek is dat soms een eenzame klus, met een overheid die geen steun biedt, schoolsystemen die weinig kansen bieden. Jongeren voelen zich buiten spel staan.
Iets te gemakkelijk wordt gezegd dat zoiets in Nederland anders ligt. Er zouden misschien wel achterstandswijken maar geen echte achterbuurten zijn. Ons onderwijs zou beter zijn. De kansen groter, de jeugdwerkloosheid lager. Maar zo simpel is het niet.
Ons onderwijs is veel selectiever geworden. De jeugdwerkloosheid is hoog als je Mo heet. De afgelopen jaren is het thema van onderwijsachterstanden stilletjes van de politieke agenda verdwenen. Hoog tijd dat het daar weer opkomt. Goed onderwijs is geen garantie dat jongeren niet radicaliseren, maar voorkomt dat zij zich buitenspel voelen staan.
Robert Sikkes,