• blad nr 18
  • 14-11-2015
  • auteur A. Moerman 
  • Meer voor elkaar

 

Stop met draven

Het leven jakkert voort. Dan is het goed af en toe stil te staan bij de vraag: Worden we hier blijer van met zijn allen? Het vak levensbeschouwing geeft hier invulling aan. “Meer nodig dan ooit”, stelt Fleur Buysen, bestuurslid van AOb/Sint-Bonaventura.

Is dat zo?
“Vluchtelingenstromen, overconsumptie, het verschil tussen arm en rijk, enzovoort. De wereld is zo enorm uit balans. De mensheid bedreigt zichzelf. Mensen worden echt ziek van al dat negatieve. Zie daar maar eens balans in te houden. Het vak levensbeschouwing probeert daar aan bij te dragen, om positief te blijven met al die chaos rondom ons.”

Dat ene uurtje per week, is dat niet veel te weinig dan?
“Dat is beslist zo. Kinderen worden op scholen volgestopt met feitenkennis. Maar ze hebben allemaal ook een lichaam en een ziel. Daar zou veel meer aandacht voor moeten zijn in het onderwijs. Alleen op die manier kan het onderwijs leerlingen klaarstomen die in balans zijn.”

Uw vak wordt ondergewaardeerd?
“Leerlingen, ouders, collega’s, de scholen, overheden ze leggen allemaal te veel nadruk op kennis. Waar docenten levensbeschouwing de nadruk leggen op ‘sta eens even stil en denk iets verder’, ligt bij heel veel andere docenten juist de nadruk op ‘doorgaan’. Ze zien ‘mijn soort’ vaak als een voortgangsremmende factor.”

Wat bezielt u om dit ondergewaardeerde vak aan te bieden?
“Bezig zijn met levensbeschouwelijke vragen zit er al mijn hele leven in. Dat ben ik. Op mijn bescheiden manier wil ik met mijn lessen een lichtje doorgeven dat de wereld misschien een beetje wijzer kan maken.”

U bent betrokken bij de organisatie van een middag over ‘identiteit’ 19 november in Sittard?
“Klopt. Het is voor mij als nieuw bestuurslid de eerste keer dat ik mee organiseer. Daar gaan we met vak- en andere belangstellende leerkrachten uit primair en voortgezet onderwijs praten over ‘wie ben ik?’. Dit soort vragen stellen is zo belangrijk. Pas als je daar een helder beeld bij hebt, kun je leren om gaan met die enorme diversiteit om ons heen.”

Leg uit.
“Bezinnen, nadenken, stilte, even stoppen met draven, het is allemaal belangrijker dan ooit. Mensen worden meegesleurd in de waan van de dag. Voelen zich in hun bestaan bedreigd. Dan zijn stevige ankers nodig. Mensen die weten wat echt belangrijk is. Juist voor docenten is het belangrijk om op zoek te gaan naar de eigen identiteit. Die zelfkennis is noodzakelijk om het verhaal door te kunnen geven aan leerlingen en anderen.”

De netwerkbijeenkomst over identiteit start op 19 november om 15.00 uur bij de Trevianum Scholengroep in Sittard. Aanmelden via www.aobevents.nl of via wvandijk.wim@gmail.com

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.