• blad nr 18
  • 14-11-2015
  • auteur T. van Haperen 
  • Column

 

Dom, dom, dom

Even terug was het Kamerlid Ton Elias de onderwijsspecialist van de VVD. Hij haalde de media met robuuste uitspraken. Over kwaliteit. De constatering dat het beter kan, prima. Maar de duiding en probleemoplossing liepen al snel vast in gejijbak over de mentaliteit van leraren. Elias verliet het beleidsterrein, Pieter Duisenberg volgde hem op. En dat is geen verbetering.
Neem zijn laatste voorstel. Over lerarenopleidingen. Nu volgen studenten na het behalen van een vakmaster een jaar een opleiding tot leraar. Duisenberg ziet daar niks in. Van hem mogen academici en afgestudeerde hbo’ers meteen voor de klas. Lesgeven leer je immers in de praktijk. En zo’n lerarenopleiding? Laat gaan. Diefstal van tijd. Letterlijk tegen de nieuwssite Nu.nl: ‘En de lessen zijn volgens veel studenten die ik spreek zo niet-inspirerend dat ze blij zijn als ze een dagje voor de klas mogen staan.’
Altijd verhelderend, zo’n diskwalificerende quote. Hij had van Ton Elias kunnen zijn. En daar stopt dan ook meteen alle betekenis. Want Duisenberg liquideert de lerarenopleiding op basis van onderbuikklets van studenten. En dat is vreemd, want leraar is een beroep. Wat daarin wel en niet werkt is onderzocht. Lesgeven aan een groep pubers, we weten best aardig hoe dat moet. Dus iemand die leraar wil worden, hoort dat ook te weten. Die kennis vult het referentiekader voor het handelen in de klas. En dat handelen moet in de praktijk ook nog eens startbekwaam zijn. Anders geen bevoegdheid. Een school kan deze opleidingstaak nooit overnemen, want mist de expertise en is bovendien werkgever. En in tijden van personeelsschaarste heeft die werkgever slechts één belang. Een lichaam voor de klas. En dat is echt iets anders dan een gekwalificeerde leraar. Maar het meest idiote is, Duisenberg opponeert tegen de breed in gebruik zijnde constructie van een dagopleiding en de rest van de week werken. Zie huisartsen, advocaten, notarissen. Moet het daar misschien ook anders? Gewoon wat botten uit je kop leren en als arts de wijk in? Elke meester in de rechten is automatisch notaris en/of advocaat?
Precies, dat gaat niet gebeuren, maar in het onderwijs marcheert de waanzin vrolijk verder. Tijdens de begrotingsbehandeling vraagt dezelfde Duisenberg om een onderzoek naar alternatieven voor de lumpsum. En ja, er bestaat een alternatief voor dit bekostigingsgedrocht. Kijk naar de rest van de wereld. Daar is algemene vorming een kerntaak van de overheid. Vandaar één legitiem schoolbestuur. De democratisch gecontroleerde staat. En dus wendt de minister de middelen aan, beheert de reserves en is verantwoordelijk. In die constructie leveren honderden miljoenen voor meer banen ook meer banen op. Hier sluizen risicomijdende regenten extra budget als vanzelf door naar de reserves. Maar Duisenberg weet dit niet, vraagt om een onderzoek, denkt zo de hoofdprijs te winnen. En dan komt het ergste. Geen parlementariër zegt: ‘Hé geacht Kamerlid, gaat het wel goed met je?’ In tegendeel. D66, SP en CDA steunen het onderzoek naar de lumpsum. Van de PvdA mag leraar ook best een vrij beroep worden, niveau gebedsgenezer. Domheid regeert het onderwijs met harde hand.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.