- blad nr 18
- 14-11-2015
- auteur K. Hagen
- Redactioneel
AOb praat mee over #onderwijs2032
Aan ideeën geen gebrek toen staatssecretaris Sander Dekker in februari opriep tot een nationale brainstorm onder de noemer #onderwijs2032. Begin oktober kwam de commissie met een voorlopig advies. Taal en rekenen blijven de kern van het onderwijsprogramma, maar het Platform Onderwijs 2032 wil daar Engels vanaf groep 1 aan toevoegen. Daarnaast krijgen ook persoonsvorming, digitale vaardigheid en burgerschap een plek in het rijtje basisvakken.
Onderwijsorganisaties mogen nu op de plannen reageren. “Hartstikke mooi, maar het is lastig om er iets concreets van te maken dat is uit te voeren in de praktijk”, zegt AOb-beleidsmedewerker Esther Sloots. Ze wijst op de verschillen tussen de onderwijssectoren. “Dat onderscheid wordt niet altijd goed gemaakt in het advies, terwijl sommige ideeën per sector andere aanpassingen vragen.” De AOb pleit er ook voor dat scholen ruimte hebben voor een eigen invulling. Bovendien moet er ook rekening worden gehouden met volle klassen en een hoge werkdruk.