• blad nr 18
  • 14-11-2015
  • auteur K. Hagen 
  • Redactioneel

 

AOb praat mee over #onderwijs2032

De AOb wil dat leraren actief worden betrokken bij de verdere uitwerking van alle plannen voor het onderwijs van de toekomst.
Aan ideeën geen gebrek toen staatssecretaris Sander Dekker in februari opriep tot een nationale brainstorm onder de noemer #onderwijs2032. Begin oktober kwam de commissie met een voorlopig advies. Taal en rekenen blijven de kern van het onderwijsprogramma, maar het Platform Onderwijs 2032 wil daar Engels vanaf groep 1 aan toevoegen. Daarnaast krijgen ook persoonsvorming, digitale vaardigheid en burgerschap een plek in het rijtje basisvakken.
Onderwijsorganisaties mogen nu op de plannen reageren. “Hartstikke mooi, maar het is lastig om er iets concreets van te maken dat is uit te voeren in de praktijk”, zegt AOb-beleidsmedewerker Esther Sloots. Ze wijst op de verschillen tussen de onderwijssectoren. “Dat onderscheid wordt niet altijd goed gemaakt in het advies, terwijl sommige ideeën per sector andere aanpassingen vragen.” De AOb pleit er ook voor dat scholen ruimte hebben voor een eigen invulling. Bovendien moet er ook rekening worden gehouden met volle klassen en een hoge werkdruk.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.