- blad nr 18
- 14-11-2015
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
Bewegen en bankhangers
Maar helpt bewegen nou zo goed, dat wie springend leert rekenen in twee jaar tijd opeens een half jaar voorloopt op de bankhangers? Dat is namelijk de officiële boodschap van een aantal wetenschappers. Bij mij gaat dat er toch niet in.
Zulke sprongen vooruit in schoolprestaties worden vaker geclaimd na beperkt onderzoek. Een lampenfabriek claimde betere schoolresultaten door speciale verlichting. Ik heb wel eens in een onderzoek voorbij zien komen dat het eten van vette vis pas echt goed is voor het brein. Maar altijd getest in kleine experimenten.
Wat zich voordoet, heet het Hawthorne-effect. De groep die meedoet aan een experiment waarbij springen en sommen iets met elkaar te maken hebben, heeft door wat er van ze gevraagd wordt. Ze krijgen extra aandacht en gaan extra hun best doen. Gaan we straks landelijk springen en sommen maken, dan is het effect kleiner.
Hé juf, vandaag geen zin in springen hoor. En dan is het weer tijd voor een nieuwe hype.
Ja, bewegen is goed. Bewegen zal ook vast een beetje helpen bij het leren. Andere leerkrachten zweren bij zingen en sommen. Maar laten we daar geen door de overheid aanbevolen methode van maken. Weet je wat echt helpt: goede docenten, die al deze trends op waarde weten te schatten, er aan snuffelen en iets gebruiken wanneer zij denken dat het helpt.