• blad nr 12
  • 17-6-2000
  • auteur J. van Aken 
  • Redactioneel

 

Bemoeizucht

Tijdens een conferentie vorige week in Rotterdam maakte Zeki Arslan van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling, de resultaten van een enquête onder 49 directeuren van Œzwarte¹ basisscholen bekend. Drie problemen sprongen eruit: het tekort aan leraren en invallers, de sociaal-emotionele problematiek van veel leerlingen en het negatieve imago dat zwarte scholen hebben. ŒHet etiket slechte school is er in no time opgeplakt¹, schreef een directeur.
De oplossing zoeken de directeuren in betere salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden en meer ondersteunend personeel. Maar ook hier vormt het negatieve imago van zwarte scholen een obstakel om goede leerkrachten aan te trekken. Een oplossing voor de maatschappelijke problematiek van de kinderen zien de directeuren niet. Wel kunnen verkleining van de taalachterstand en een grotere betrokkenheid van ouders het probleem verminderen.
Ook hoog scoorden de bemoeizuchtige, ondeskundige politici¹ die de media bestoken met het ene statement na het andere ideetje. Een aantal directeuren vond overigens dat in deze categorie ook een zekere staatssecretaris van Onderwijs valt¹.
Het imago van zwarte scholen moet veranderen. Werken op een multiculturele school moet status geven. Op verjaardagsfeestjes moet de reactie zijn: ŒJee, ben jij zo goed dat je daarvoor gevraagd bent¹, droomde een directeur.

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.