- blad nr 15
- 3-10-2015
- auteur A. Jonkman
- Column
Snavelfiguren
Vijf minuten voor de bel gaat vraag ik: Wie van jullie wil er niet gelukkig zijn? Geen vingers. Iemand in slaap gevallen? Een paar giechels van herkenning. Wie vindt Yasmin zo dom als zij eruitziet? Harder gelach. Yasmin, kun je dit hebben? Ze knikt. In de laatste mentorles had ik met de klas gesproken over de sandwichmethode om feedback te geven. Ik had toen gezegd dat ik zelf niet zo van het softe gedoe ben en dat ik aan het eind van het jaar graag leerlingen aflever voor wie kritiek niet verpakt hoeft te worden in twee positieve opmerkingen. Wij waren het eens geworden dat deze klas een beetje botheid best kan hebben. Tegen Machiel en Ted zeg ik dat zij in de volgende les maar even aan docent Y moeten vertellen dat zij het waren die de irritante geluiden hadden gemaakt. Mevrouw, hoe weet u dat? Ik zeg: Ik ken mijn snavelfiguren.