• blad nr 15
  • 3-10-2015
  • auteur L. Verheggen 
  • Column

 

Slimmer staken

Morgen – ik moet dit stukje altijd anderhalve week voor publicatie inleveren – praat ik in De Balie in Amsterdam met Jelmer Evers, geschiedenisleraar en coauteur van Het Alternatief, over slimmer staken. Geen massale oploop ergens in Nederland, vindt hij, maar twee weken op school werken aan kwaliteitsverbetering. Staken om dat te kunnen doen, waar je anders door de werkdruk niet aan toekomt.
Ik ben blij met zulke creatieve ideeën, simpelweg omdat actievoeren soms nodig is. Soms krijg je met een staking een knal voor je kop, zoals tijdens de ‘winter van Deetman’ in de jaren tachtig. We staakten, maar kregen na die acties een nog hogere salariskorting.
Het kan ook anders. De massale oploop in de Arena in 2012 – 50 duizend mensen binnen en nog honderden stonden klaar op stations in het hele land – had succes. Uit het stadion straalde de saamhorigheid van het onderwijs richting politiek. De bezuinigingen van de baan, zesduizend banen van negenduizend mensen gered, de kwaliteit gewaarborgd, onzinnige prestatiebeloning van de baan.
Wat je daar zag was dat mensen in actie komen als onderwijskwaliteit en werkgelegenheid in het gedrang komen. Dat staat nu weer op de agenda. Nog meer doen, met steeds minder mensen, dat kan niet. Het Nederlands onderwijs is internationaal gezien al werkdrukkampioen. Tijd voor een investeringsplan voor onderwijs.
Om dat te bereiken, zijn acties nodig. Die moeten slim zijn. Je moet massa maken. Je moet een momentum zoeken. Dat gaan we doen.

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.