- blad nr 15
- 3-10-2015
- auteur L. Verheggen
- Column
Slimmer staken
Ik ben blij met zulke creatieve ideeën, simpelweg omdat actievoeren soms nodig is. Soms krijg je met een staking een knal voor je kop, zoals tijdens de ‘winter van Deetman’ in de jaren tachtig. We staakten, maar kregen na die acties een nog hogere salariskorting.
Het kan ook anders. De massale oploop in de Arena in 2012 – 50 duizend mensen binnen en nog honderden stonden klaar op stations in het hele land – had succes. Uit het stadion straalde de saamhorigheid van het onderwijs richting politiek. De bezuinigingen van de baan, zesduizend banen van negenduizend mensen gered, de kwaliteit gewaarborgd, onzinnige prestatiebeloning van de baan.
Wat je daar zag was dat mensen in actie komen als onderwijskwaliteit en werkgelegenheid in het gedrang komen. Dat staat nu weer op de agenda. Nog meer doen, met steeds minder mensen, dat kan niet. Het Nederlands onderwijs is internationaal gezien al werkdrukkampioen. Tijd voor een investeringsplan voor onderwijs.
Om dat te bereiken, zijn acties nodig. Die moeten slim zijn. Je moet massa maken. Je moet een momentum zoeken. Dat gaan we doen.