• blad nr 15
  • 3-10-2015
  • auteur D. van 't Erve 
  • Idee

 

‘Er zijn geen vervelende kinderen’

Leraar Anton Horeweg had meteen een zwak voor leerlingen die als moeilijk bestempeld worden. Hij besloot zijn ervaringen gratis te delen via een website, wat de basis vormde voor het boek Gedragsproblemen in de klas. Inmiddels is er ook een versie voor het voortgezet onderwijs.

In zijn allereerste klas, ruim dertig jaar geleden op een achterstandsschool in Spijkenisse, zat een jongetje dat zijn hart stal. “Hij stuiterde door de klas, kon gewoon niet stilzitten”, herinnert Anton Horeweg zich. “Ik maakte met hem de afspraak dat hij in de pauze zo gek mocht doen als hij wou. Dat werkte. Dan lag hij op de grond te krijsen of rende hij gillend heen en weer, en daardoor kon hij tijdens de les rustiger blijven.”
Het bleek het begin van een fascinatie om juist de ‘moeilijke’ kinderen te helpen bij hun schooltijd. Horeweg, inmiddels al weer twintig jaar leerkracht op basisschool de Peperklip in Schiedam: “Het is fantastisch om te ervaren dat wat je probeert echt werkt. Er blijkt zoveel meer mogelijk om deze kinderen verder te helpen.”
De opleiding Master Special Educational Needs (SEN) gaf hem een wetenschappelijke basis en de titel gedragsspecialist. “Dat kleine dingen zo’n groot effect hebben, trof me het meest”, vertelt hij. “Sommige kinderen worden bijvoorbeeld zo boos dat ze zich afsluiten. Als je met zo’n leerling gaat lopen, komt hij vaak wel los. Vooral jongens willen al doende en zonder je aan te hoeven kijken, best met je praten. Tegenwoordig sjouw ik dus regelmatig met een leerling door de gangen.”
Ga in gesprek, dat is de sleutel tot succes, benadrukt Horeweg. “Er zijn geen vervelende kinderen! Ze willen het heel graag goed doen, alleen lukt ze dat soms niet. Als je naar ze luistert, blijkt dat zij gewoon kunnen praten over hun gedrag. Dan blijkt dat hij in de les loopt te klieren, omdat hij de stof niet kan bijhouden, of dat er thuis iets aan de hand is. Er zit altijd iets achter wat zijn gedrag verklaart.”

Weerbarstig
Om zijn kennis te delen, startte hij in 2010 de website Gedragsproblemenindeklas.nl. “Er was wel heel veel informatie te vinden over gedragsproblemen, maar nergens werd er een vertaling naar de klas gemaakt”, verklaart hij. “Het is goed om te weten dat de verbinding in de hersenen bij kinderen met autisme anders is, maar voor leerkrachten is het interessanter om te weten hoe je met ze kunt praten zodat ze je begrijpen. Mijn website staat vol praktische tips die leerkrachten helpen beter aan te sluiten bij de kinderen die dat het hardst nodig hebben.”
Hij verbaasde zich toen het aantal bezoekers algauw de 300 duizend overschreed en helemaal toen een uitgever zich meldde voor een boek. Gedragsproblemen in de klas verscheen in 2013, kreeg na een half jaar een tweede oplage en is inmiddels verplichte literatuur op een aantal pabo’s. Van het een komt het ander: hij wordt veelgevraagd als spreker en schrijft regelmatig artikelen en columns over gedragsproblemen. En inmiddels ligt er een nieuw boek dat zich toespitst op het voortgezet onderwijs en inzoomt op onderwerpen als eerwraak en gameverslaving. Horeweg: “Het was leuk om me te verdiepen in een sector waar ik zelf geen lesgeef. Wat ik schreef, liet ik vervolgens toetsen door kritische meelezers, zodat alles wel klopt.”
Door de invoering van passend onderwijs ziet hij de vraag naar informatie over gedragsproblemen toenemen. Horeweg benadrukt dat hij weet hoe weerbarstig de praktijk is. “Je kunt als leerkracht niet alles doen en wat je doet, lukt soms niet. Het gevoel dan te hebben gefaald, herken ik ook, maar het heeft geen zin om jezelf dat te verwijten. Passend onderwijs heeft grenzen. Dat neemt niet weg dat je wel kunt nadenken over hoe je de les zo kunt inrichten dat het een volgende keer wel zou kunnen lukken. Daar wil ik leerkrachten graag bij helpen.”
Er liggen plannen voor een werkboek voor pabo-studenten en misschien op termijn een boek voor het mbo. Ondertussen neemt de vraag naar lezingen toe. “De hobby begint een beetje uit de hand te lopen”, zegt hij lachend. “Misschien ga ik een dagje minder lesgeven, maar stoppen doe ik niet. De lol haal ik uit de klas, werken met kinderen wordt nooit saai.”

www.gedragsproblemenindeklas.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.