- blad nr 14
- 19-9-2015
- auteur . Overige
- Opinie
’Veel tijd kwijt met klusjes
Ik ben een perfectionist. Mijn valkuil is om veel te willen doen in korte tijd, waardoor de werkdruk nog wel eens toeneemt. Ik ben daarom blij met het onderzoek van de AOb naar de tijdsbesteding van leerkrachten in het onderwijs, maar ik wil ook graag weten hoe ik mijn eigen tijd besteed.
De nieuwe cao heeft me aan het denken gezet. Want hoeveel tijd kost mijn takenpakket eigenlijk? En hoeveel tijd werk ik thuis aan mijn taken? Waar zit de werkdruk?
Ik besloot het uit te zoeken.
Sinds het begin van het schooljaar gebruik ik Paymo. Een tool waarmee je met een druk op de knop al je uren overzichtelijk bijhoudt. Zonder dat het extra werk kost. Ik gebruik de desktopversie op mijn laptop en ik heb de app op mijn telefoon. Beide synchroniseren automatisch.
Ik gebruik deze tool alleen voor het werk buiten de lesuren. Ik ben ICT-coördinator zonder ambulante uren. Hierdoor lopen verschillende werkzaamheden vaak door elkaar in mijn niet-lesgebonden uren. Software klaarzetten, werkgroep als voorzitter voorbereiden, de namenlijsten overzetten, ouders informeren via ons digitale communicatiesysteem en tussendoor bereid ik ook nog eens de lessen voor.
Ik denk dat de meeste tijd gaat zitten in kleine “klusjes”. Even een ouder bellen. Even een berichtje op de website zetten. Even de jaarbestelling doen. Even een hoek in de klas omgooien. Even spullen die je in je handen krijgt geduwd opruimen.
Die tussendoor klusjes komen altijd als je juist druk bent. En moeten altijd meteen gedaan worden. Met deze app wil ik duidelijkheid krijgen over mijn uren. Hoeveel tijd ben ik kwijt aan verschillende taken? En komt dit overeen wat ik vooraf met mijn directeur heb afgesproken?
Zou ik met het urenlijstje naar mijn directeur durven stappen? Ja. Maar wel met een open houding. Om een paar uurtjes meer of minder maak ik me niet druk. Maar als blijkt dat ik te veel overuren heb, waardoor mijn werkdruk toeneemt, zou ik daarover in gesprek gaan. En daar komen we vast samen uit. Er is altijd een oplossing. Dat hoeft niet altijd in de vorm van compensatie te zijn. Wellicht kunnen taken in het team verschuiven of efficiënter ingericht worden. Maar voorlopig ben ik vooral nieuwsgierig naar mijn eigen uren.
Maike Douglas-Westland (30 jaar) werkt drie dagen per week als kleuterleerkracht en ICT-coördinator op een openbare school in Utrecht. Op haar blog jufmaike.nl deelt ze lesmateriaal en schrijft ze voor leerkrachten en ouders.