• blad nr 14
  • 19-9-2015
  • auteur M. van Nieuwstadt 
  • Redactioneel

 

Kanjertraining werkt, zegt Kanjertraining

In problematische klassen die korte tijd werken met het anti-pestprogramma Kanjertraining verbetert het klassenklimaat. Dat concludeert psychoog Lilian Vliek in haar promotieonderzoek.

In veertien klassen die hulp inschakelden gaven psychologen tien lessen Kanjertraining. Veertien andere klassen op dezelfde scholen volgden het programma niet.
Belangrijk onderdeel van de Kanjertraining zijn toneelstukjes die kinderen duidelijk maken dat ze kunnen kiezen voor een rol: grensoverschrijdend, brutaal, bangig of juist rustig en zelfverzekerd (als een kanjer). Ouders worden erbij betrokken.
Uit vragenlijsten onder kinderen en leerkrachten concludeerde Vliek, zoals verwacht, dat kinderen zich in klassen die hulp hadden gevraagd gemiddeld minder geaccepteerd voelden. Leerkrachten gaven deze klassen een hogere score voor storend gedrag. Na de training verbeterden de gemiddelde scores in de klassen met Kanjertraining veel sterker dan in de zogenoemde ‘controleklassen’.
Vliek is in dienst van de stichting Kanjertraining. Voor een goede wetenschappelijke vergelijking had het toeval moeten bepalen welke klassen wel of geen training kregen (gerandomiseerd onderzoek). Dat is niet gebeurd, omdat het volgens Vliek ‘onethisch’ is om klassen in een crisissituatie niet te helpen. De Kanjertraining werkte ook voor kinderen die individuele training kregen op een psychologenpraktijk. “Dat onderzoek is wel gerandomiseerd”, aldus Vliek.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.