• blad nr 11
  • 6-6-2015
  • auteur A. Moerman 
  • de Vereniging

 

Ambitiegesprek: geen alledaags gekibbel

Het project Versterking Medezeggenschap heeft inmiddels één opvallende eyeopener opgeleverd. Het zogeheten ambitiegesprek blijkt een schot in de roos als hulpmiddel om de medezeggenschap op een hoger plan te brengen.

“Waar we betrokken zijn bij deze ambitiegesprekken, slaat het echt aan. Geen alledaags inhoudelijke gekibbel over de gang van zaken op school, maar een goed gesprek tussen directie en MR-leden over het proces. Tevoren elkaars verwachtingen doornemen en managen, zo nodig met een externe gespreksleider, blijkt in de verdere dagelijkse gang veel misverstanden uit de weg te kunnen ruimen”, vertelt Philippe Abbing.
AOb’er Abbing werd begin vorig jaar tijdelijk uitgeleend als projectleider van het project Versterking Medezeggenschap dat nog tot het einde van dit jaar loopt. Aanleiding voor het project was een evaluatie in 2012 waaruit naar voren kwam dat een sterkere medezeggenschap in het belang van alle betrokkenen is. Het ministerie stelde extra geld beschikbaar en negen onderwijsorganisaties werken in het project samen.
Inmiddels staan op de website www.infowms.nl tal van online tools, adviezen en handreikingen waarmee MR’en zelf aan de slag kunnen. Abbing heeft de indruk dat deze toolkit met grote regelmaat wordt gebruikt. Daarnaast kan hij beschikken over veertig tot vijftig trainers die hij op aanvraag het land in stuurt. MR’en kunnen sinds afgelopen najaar tien of twintig uur gratis begeleiding krijgen. Sinds kort zit er ook een ‘quick start medezeggenschap’ in de aanbieding, een dagdeel begeleiding voor een frisse herstart. “Nieuwe aanvragen zijn nog steeds welkom. We hebben voldoende budget”, zegt Abbing.
“Het is nog te vroeg om conclusies te trekken. De trainers zijn nu op enkele tientallen plekken aan de slag. We krijgen tot nog toe overwegend waarderende en positieve reacties over deze trainingen. Vooral als we twee trainers op één MR zetten, de ene vanuit de werkgeverskant en de andere met een vakbondsachtergrond of vanuit een ouderorganisatie. Die kunnen heel goed duidelijk maken dat je alleen misschien wel harder gaat, maar samen verder komt”, vertelt Abbing.
Het houden van een ambitiegesprek is één van de aanbevelingen uit het project. “Bij wijze van spreken met de voeten op tafel en het eens wat uitgebreider hebben over ‘wat willen we nu eigenlijk’ en ‘hoe gaan we met elkaar om’. Wat we bijvoorbeeld heel vaak horen is dat directies de stukken te laat aanleveren. Maar is dat echt erg? Want als je dan doorvraagt blijkt iedereen die stukken pas te lezen in het weekend voor de vergadering. Dat weekend is dan toch eigenlijk een prima aanlevermoment”, stelt Abbing.
Het gezamenlijk optrekken van werkgevers en werknemers moet medezeggenschap tot grotere hoogten doen stijgen. “Daarom ben ik ook zo blij met de Conferentie Versterking Medezeggenschap op 10 juni. Helemaal gericht op die gezamenlijkheid. It takes two to tango heet één van de acht workshops. Een prima dag om als MR-lid je directeur mee naartoe te nemen”, tipt Abbing.

Op 10 juni ook naar de Conferentie Versterking Medezeggenschap? Ga naar www.aobevents.nl

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.