• blad nr 11
  • 6-6-2015
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Schoolpleinen

Van Noorwegen tot China, van Bolivia tot Bhutan. James Mollison (geboren in Kenia, opgegroeid in Engeland) fotografeerde zestig schoolpleinen in twintig landen. De omgeving, de conditie van de schoolgebouwen, de faciliteiten: ze verschillen enorm. Maar of kinderen nu naar een privéschool in Groot-Brittannië, of naar een ogenschijnlijk armetierige school in India gaan: hun gedrag is hetzelfde, spelletjes zijn hetzelfde. Op de pleinen heerst altijd een bepaalde chaos. Zelfs op scholen waar orde in een hoog vaandel staat, zoals in Amerika waar radslagen of handstanden op het plein uit veiligheidsoverwegingen verboden zijn - een regel die overigens niet nageleefd wordt.
Mollisons foto’s zijn gebundeld in een boek. Een selectie van zijn foto’s is tot eind juni te zien in Amsterdam.

Beeld James Mollison

{noten}
De fototentoonstelling ‘Playground’ is tot en met 27 juni te bekijken in de Flatland Gallery, Lijnbaansgracht 312-314, Amsterdam.

Playground, James Mollison, Aperture Foundation, ISBN 1597113077, € 40,99.

{fotobijschriften}
{bij foto monniken}
@B1:Dechen phodrang thimphu, Bhutan.
Leerlingen van dit klooster slapen op matten, de sanitaire voorzieningen zijn belabberd en het voedsel is ontoereikend.

{bij nette school}
@B1:Seishin joshi gakuin school, Tokyo, Japan.
Dit is een van de meest prestigieuze scholen in Tokyo - de keizerin van Japan ging er naartoe.

{bij foto overvolle ‘plein’}
@B1:Freretown community primary school, Mombasa, Kenya.
De gemiddelde klassengrootte op deze school is 85.

copyright James Mollison, courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.