- blad nr 11
- 6-6-2015
- auteur M. van Nieuwstadt
- Redactioneel
Toets helpt onthouden
Waar het gaat om het onthouden van eenvoudige lesstof zoals een rijtje Engelse woordjes, is het toets-effect wetenschappelijk goed onderbouwd. Bij complexe leertaken ligt dat anders, mailt bijzonder hoogleraar onderwijspsychologie Tamara van Gog (Universiteit van Rotterdam), eerste auteur van het artikel. Bij complexe leertaken moeten leerlingen feiten met elkaar verbinden, bijvoorbeeld om te begrijpen hoe autoremmen werken of waarom Nederland neutraal was in de Eerste Wereldoorlog.
Van Gog liet kinderen uitgewerkte voorbeelden doornemen en toepassen, bijvoorbeeld over de werking van een parallelschakeling. Hierbij werkte het maken van een extra test niet beter dan het opnieuw doornemen van de stof. Ook leerlingen die een lange tekst over zwarte gaten moesten doorgronden hadden geen baat bij een extra test (een tekst met weggelaten woorden) waarin ze eerder feiten waarover ze eerder hadden gelezen uit hun geheugen moesten opdiepen.
Van Gog concludeert: ‘De complexiteit van het leermateriaal kan het testeffect reduceren of zelfs helemaal doen verdwijnen.’