- blad nr 11
- 6-6-2015
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Meer leerlingen, minder docenten
In het voortgezet onderwijs is het aantal leerlingen per leraar opnieuw gestegen. Deze verhouding staat niet gelijk aan de klassengrootte, omdat leraren ook andere taken hebben dan lesgeven, maar heeft daarmee wel een directe relatie mee. De zogenoemde leerling/leraarratio steeg in oktober 2014 naar16 leerlingen per leraar. Een stijging van 2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat is niet voor het eerst, de afgelopen vijf jaar steeg deze verhouding voortdurend, zo blijkt uit cijfers van het ministerie. De afgelopen vijf jaar nam de leerling/leraarratio toe met in totaal 10 procent.
Werkdruk
De afgelopen vijf jaar kwamen er steeds meer leerlingen in het voortgezet onderwijs, maar daalde het aantal docenten. Voor docenten komt de combinatie van meer leerlingen en minder personeel neer op een verhoging van de werkdruk: meer doen met minder mensen.
In het voortgezet onderwijs waren er in oktober 2014 volgens de eerste tellingen tussen de 7.000 en 11.000 leerlingen méér dan een jaar eerder. Een groei van rond de 1 procent, die schoolbesturen niet oppakten door meer personeel aan te stellen. Volgens de website Onderwijs in Cijfers daalde het aantal docenten per 1 oktober 2014 namelijk met zo’n 200.
Opmerkelijk, omdat juist eind december 2013 vanuit het onderwijsakkoord alle schoolbesturen samen 67 miljoen euro kregen overgemaakt om tijdelijk extra banen te creëren voor jonge docenten.
{noot}
Waar is het geld voor 3000 banen gebleven?
Het Onderwijsblad heeft opgevraagd hoeveel geld er per bestuur in primair en voortgezet onderwijs is voor extra banen voor jongeren. De AOb roept alle medezeggenschapsraden op om bij hun eigen bestuur na te gaan of dat extra geld in inderdaad aan banen is besteed (www.aob.nl). Wanneer je antwoord krijgt van het bestuur horen we dat graag op actie@aob.nl