• blad nr 11
  • 6-6-2015
  • auteur R. Voorwinden 
  • Aan de telefoon

 

Breinweefsel

Aan de telefoon: Marcel Olde Rikkert, hoofd afdeling geriatrie van het Radboud UMC in Nijmegen.


{vraag}U bent geriater. Dus u wordt vast niet elke dag gebeld vanuit het onderwijs.

"Nee, dat klopt. Maar in mijn nieuwe boek Jong blijven en oud worden schrijf ik onder andere ook over schoolexamens, dus daarom belt u waarschijnlijk."

{vraag}Ja, u noemt schoolexamens 'ultieme trainingskampen' voor de opbouw van breinreserve.

"Zeker. Het concept 'breinreserve' is nog vrij jong, en er verschijnen nog niet zo lang goede studies op dit gebied. Maar het blijkt nu dat je je hersenen kunt trainen, net als je spieren. Door hard te leren, bijvoorbeeld voor een eindexamen, zie je in een MRI dat leerlingen er echt breinweefsel bij krijgen."

{vraag}Er gaan in het onderwijs wel eens stemmen op om het eindexamen te vervangen door een portfolio.

"Daar zou ik, gezien de onderzoeksresultaten, geen voorstander van zijn. Een portfolio is toch relaxter dan een eindexamen waarvoor je actief en geconcentreerd moet leren. En met dat laatste bouw je een buffer op tegen het verlies van breinweefsel op latere leeftijd: dan zak je niet meteen door het ijs."

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.