• blad nr 10
  • 20-5-2000
  • auteur D. van 't Erve 
  • Redactioneel

 

Leuk en niet elitair

Jaren geleden laaide het enthousiasme voor kunst op toen een docent ergens een grafiek gratis op de kop tikte. Inmiddels heeft het Triascollege in Oss een kunstcommissie met een eigen budget. ³Met het geld kopen of huren we kunstwerken en we houden zo¹n twee keer per jaar een expositie in de school², vertelt Cecil Kemperink, docent handvaardigheid en lid van de kunstcommissie. Hoewel het haar nooit genoeg kan zijn, doet de vmbo-school erg veel aan kunst. Zo zijn er bezoeken aan ateliers, geven kunstenaars les en is er vanaf volgend jaar zelfs een speciale klas voor getalenteerde leerlingen om ze beter voor te bereiden op een vervolgopleiding. Kemperink vindt kunst op school erg belangrijk. ³Het is een goede manier om kunst toegankelijker voor de leerlingen te maken. Velen krijgen het van huis uit niet mee en wij willen juist kunst dichterbij brengen, gewoner maken. We willen laten zien dat kunst leuk is en niet elitair.²
De school heeft ook goede banden met het Jan Cunen Museum in Oss. Zo hebben leerlingen vorig jaar in het museum les gehad van een kunstenaar. ³Dat was prachtig², zegt Kemperink. ³De leerlingen gingen in het museum aan de slag met materialen als piepschuim, takken en houtskool. Zo krijgen ze een totaal ander beeld van een museum, waar je normaal gesproken in nette kleren op bezoek gaat.²
Ook krijgt de school kunstwerken van het museum in bruikleen, zoals de noot¹ die hier op de foto te zien is. In de lessen, soms dus op de gang, worden de werken betrokken. ³Het gaat er niet om of ze het mooi vinden, het gaat om de discussie. Wat voelen of ervaren ze bij het kunstwerk, wat vinden ze van de bedragen die in de kunstwereld rondgaan? Je merkt heel duidelijk dat de leerlingen enthousiast worden, dat ze vragen gaan stellen en ermee bezig zijn. En dat is precies de bedoeling.²

Bent u ook erg te spreken over de kunst op school of ergert u zich er juist aan? Laat het de redactie weten. Telefonisch (030)2989220 of een briefje naar Het Onderwijsblad, Postbus 2875, 3500 GW Utrecht, e-mail onderwijsblad@aob.nl.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.