- blad nr 9
- 9-5-2015
- auteur J. van Aken
- Redactioneel
Ontslagvergoeding wordt transitievergoeding
De transitievergoeding is bedoeld voor scholing en/of om over te stappen naar ander werk. De hoogte is afhankelijk van het aantal gewerkte jaren: voor de eerste tien jaar een derde maandsalaris per jaar, voor alle jaren daarna een half maandsalaris. Voor vijftigplussers met minstens tien dienstjaren geldt tot 2020 een andere regel: voor elk gewerkt jaar boven de 50 bouwen ze een heel maandsalaris op.
Opeenvolgende (tijdelijke) contracten tellen mee bij berekening van het aantal dienstjaren. Het arbeidsverleden van tijdelijke krachten telt alleen vanaf 1 juli 2012 mee voor de transitievergoeding. Tussen de arbeidsovereenkomsten mag maximaal een onderbreking van zes maanden liggen.
Kosten voor bijvoorbeeld (om)scholing of een outplacementtraject bij ontslag mogen werkgevers van de transitievergoeding aftrekken. Een voorwaarde is dat een werknemer vooraf instemt met het maken van kosten en het in mindering brengen daarvan op zijn transitievergoeding.
Er is een overgangsregeling in de maak voor cao-afspraken of sociale plannen die voor 1 juli 2015 zijn gemaakt en na 1 juli 2015 nog doorlopen. Dit om te voorkomen dat werkgevers dubbel moeten betalen als er al collectieve afspraken bestaan over een ontslagvergoeding, om- en bijscholing of een wachtgeldregeling.