- blad nr 9
- 9-5-2015
- auteur A. Kersten
- Redactioneel
Nieuwe bestuurders boven norm
Dat blijkt uit onderzoek dat het ministerie van Onderwijs jaarlijks laat uitvoeren. Het meet de effecten van de Wet normering topinkomens (Wnt), die in 2013 werd ingevoerd. In 2013 verdiende een derde van de hbo-bestuurders boven de norm uit de eigen salariscode. In het mbo was dat een vijfde, in het primair onderwijs ruim 17 procent en in het voortgezet onderwijs 8 procent. De percentages liggen weliswaar iets lager dan het jaar ervoor, maar het zijn niet allemaal ‘oude’ contracten die onder de overgangsregeling van de Wnt vallen. Ook een aantal nieuwe bestuurders, die vanaf 2013 zijn aangesteld en zich aan de nieuwe normen moeten houden, blijkt te hoog uit te komen. In een brief die Onderwijsminister Bussemaker over de meting onlangs aan de Tweede Kamer stuurde, liet ze dit onvermeld.