- blad nr 8
- 18-4-2015
- auteur A. Jonkman
- Column
Lesmarathon
Je kon als medewerker bij het organiserend comité ook zelf met een voorstel komen voor invulling van het programma. Dus een collega en ik gaven –tegen betaling van minimaal 5 euro voor het goede doel- om en om Wiskunde voor Ouders. Hij wiskunde B, ik wiskunde A. In elke ouder kwam de leerling van weleer boven. Sommigen durfden nog steeds geen vragen te stellen, anderen hadden als eerste de vergelijking van een lijn opgesteld. Vaders van wiskundig begaafde dochters bakten er niks van, moeders van dyscalculische zoons bewezen dat zo’n handicap niet in het DNA zit. Ouders die te laat kwamen, werden deze keer beleefd door de rector naar het lokaal begeleid, maar maakten verhalen los over conciërges die vroeger aan hun oren trokken als de smoezen voor dit vergrijp niet geloofwaardig waren geweest. Zij die wiskunde B volgden hadden braaf aan het verzoek voldaan de grafische rekenmachine en een schrift mee te nemen, bij wiskunde A waren zij dat –typisch– massaal vergeten. Ik verzet mij wel eens tegen de opdrachten die wij als school van de overheid krijgen, maar deze invulling van onze taak om wereldburgers af te leveren was een waar feest.