• blad nr 8
  • 18-4-2015
  • auteur D. van 't Erve 
  • Idee

 

Voorlezen op film

Het regelmatig filmen van kinderen die voorlezen, leidt tot enthousiasme, trots en goede resultaten. Tot verbazing van Fedor Baarslag, die nu andere leerkrachten zoekt voor onderzoek.

“Ik ben altijd op zoek naar manieren om leerlingen beter te laten presteren”, vertelt Fedor Baarslag, leerkracht en locatiecoördinator van obs Tellegen in Wijhe. In aansluiting op de leesmethode, besloot hij spontaan de voortgang van leerlingen in groep 3 op film vast te leggen. Elke vier weken filmt hij ieder kind een minuut, terwijl het voorleest. Het filmpje stuurt hij direct door naar de betreffende ouders. “Vaak hebben ouders voordat ze hun kind ophalen, het filmpje al gezien en wordt het ook doorgestuurd naar opa en oma. Het filmpje is puur bedoeld om trots te laten zien hoe goed ze al lezen. Dat werkt ontzettend motiverend.”
Leerlingen kijken steevast uit naar het volgende filmpje en bereiden dan vol enthousiasme hun bladzijde uit het boek voor. Ouders gaan vaker met hun kind naar de bieb en oefenen meer. Met als gevolg dat de kinderen volgens Baarslag nu opvallend goed lezen. “Waar we normaal net de Cito-norm te halen, scoren we nu zeven punten erboven.”

Prachtige kans
Om zijn ervaringen te delen zou Baarslag er graag een methodiek van maken. Met beeldcoach Christine Brons zit hij aan tafel om die op het gebied van feedback verder te ontwikkelen. En in het kader van zijn opleiding Master Learning en Innovation wil hij verder onderzoek doen. Daarvoor zoekt hij nog leerkrachten die het filmen volgend schooljaar willen uitproberen. Baarslag: “Het kost niet veel tijd, ongeveer een uurtje per drie weken, en het biedt een prachtige kans om het leesonderwijs te verlevendigen.”

Geïnteresseerden kunnen zich melden via: f.baarslag@hotmail.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.