• blad nr 8
  • 18-4-2015
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Aandachttrekker

U legt goed uit, maar de actieve betrokkenheid van leerlingen kan beter. Dat zegt de Onderwijsinspectie in De staat van het onderwijs. Het is soms verbazingwekkend tot welk niveau u op de vingers wordt gekeken. Bijvoorbeeld of de leerlingen wel actief zijn betrokken bij het onderwijs. Niet goed genoeg, vinden de inspecteurs na hun lesbezoeken.
‘Een korte maar krachtige aandachttrekker aan het begin van de les kan de interesse en betrokkenheid van de leerlingen bij de les verbeteren’, is hun tip om op dit punt een voldoende te verdienen. Omdat u dat met z’n allen te weinig doet, krijgt u er van de inspecteurs collectief van langs.
Ons eigen onderzoek naar het functioneren van de inspectie in het vorige Onderwijsblad trok een heldere conclusie: eigenlijk controleren de inspecteurs veel te veel. Kan dat niet wat minder? Waarom daalt de inspecteur tijdens een lesbezoek af tot de vraag of u wel voldoende de aandacht trekt? Is dat niet gewoon het werk van het team en de schooleider?
Eerlijk is eerlijk, de toon van het inspectieverslag is minder negatief dan in voorgaande jaren. Op verschillende plaatsen wordt de doorgeschoten selectie voorzichtig ter discussie gesteld. Heel goed. Maar het zou nog beter zijn als de inspectie nog een paar stappen verder gaat.
Zo zou zij zich onafhankelijker kunnen opstellen van het ministerie van Onderwijs. Indien nodig de politiek er zo af en toe van langs geven als ze onwerkbare opdrachten over de heg van het onderwijs kiepert. Hoe is het met de werkdruk op scholen? Hebben scholen wel genoeg middelen om hun taken uit te voeren? Een inspectie die kritisch is op beleid én praktijk, wint aan gezag.

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.