- blad nr 5
- 7-3-2015
- auteur R. Sikkes
- Redactioneel
Aanvraagperiode Lerarenbeurs 1 april – 31 mei
Ga ook zelf weer eens leren
Wie?
De Lerarenbeurs is er voor iedereen met een onderwijsbevoegdheid die een baan heeft op een door het ministerie bekostigde school en minimaal 20 procent van de werktijd lesgeeft. Ook invallers kunnen een beurs aanvragen, net als mensen die nu werkloos zijn maar twaalf maanden voorafgaand aan de aanvraag werkzaam waren.
De beurs geldt ook voor docenten in het hbo met minimaal een bachelordiploma. Ambulante begeleiders die niet lesgeven, kunnen ook een beurs aanvragen als ze een onderwijsbevoegdheid hebben en op 1 mei 2012 in dienst waren bij een school voor speciaal onderwijs of regionaal expertisecentrum.
Je kunt maar eenmaal in je carrière gebruikmaken van de beurs, dus denk goed na wanneer je hem inzet. Er is één uitzondering: wie de beurs in de eerste fase gebruikte voor een korte opleiding van minder dan een jaar, mag opnieuw een beurs aanvragen voor een bachelor- of masteropleiding.
Wat?
Je kunt de Lerarenbeurs aanvragen voor een erkende bachelor- of masteropleiding. Je krijgt een deel van de kosten voor collegegeld, studiemiddelen en reiskosten vergoed. De werkgever ontvangt de kosten voor verlof en vervanging:
• Collegegeld: maximaal €3500,- per jaar voor wettelijk collegegeld en maximaal €7000,- per jaar voor instellingscollegegeld.
• Studiemiddelen: 10 procent van het bedrag voor collegegeld, tot maximaal €350,- per jaar.
• Reiskosten: 10 procent van het bedrag voor collegegeld tot maximaal €350,- per jaar.
• Studieverlof en vervanging op school: een vast bedrag per verlofuur per onderwijssector met een maximum van 160 uur per jaar bij een volledige aanstelling en bij deeltijd het aantal uren naar rato.
Deze bedragen gelden ook voor post-initiële masteropleidingen en voor opleidingen aan de Open Universiteit en andere niet-bekostigde onderwijsinstellingen, met een maximum van €3500,- aan collegegeld.
Je moet minimaal vijftien studiepunten halen. Stop je met de studie of haal je minder studiepunten, dan moet je de beurs terugbetalen.
Wanneer?
Tussen 1 april en uiterlijk 31 mei kun je een digitale aanvraag doen bij www.duo.nl. Beurzen worden toegekend per onderwijssector en op volgorde van binnenkomst, dus geldt de simpele regel: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Bereid je dus deze maand voor! Dat kan nu al. Oriënteer je op een opleiding bij hogeschool of universiteit, of kijk op www.lerarenbeurs.info waar een groot aantal bachelor- en masteropleidingen staat vermeld.
Ook je werkgever moet een verklaring invullen en ondertekenen. Deze kun je nu al downloaden, zodat alle formaliteiten voor 1 april afgerond kunnen zijn en vanaf dat moment de aanvraag via www.duo.nl gedaan kan worden. Voor de aanvraag heb je ook een DigiD met een sms-functie nodig. Vraag ook deze op tijd aan. Ook wanneer je al een beurs hebt sinds afgelopen jaar, moet je die elk studiejaar opnieuw aanvragen.
Waar?
Alle regelingen en exacte informatie over de Lerarenbeurs vind je op www.duo.nl
Waarom?
De Lerarenbeurs is het meest succesvolle onderdeel van het Convenant Leerkracht, waarin vakbonden, werkgevers en overheid afspraken maakten over de aantrekkelijkheid van het beroep. Leraren die de beurs hebben afgerond, zijn er erg enthousiast over. Jaarlijks is rond de 80 miljoen aan lopende en nieuwe beurzen beschikbaar. Vorig jaar werd het bedrag niet helemaal opgemaakt. Doel is een stevige bijscholing voor werkende leraren en een niveauverhoging van het personeelsbestand. De AOb pleitte al ruim voor het convenant voor zo’n stevige opfriscursus in de beleidsnota Van meester naar master en heeft er hard aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.
{stukjes met foto’s, mogen gespreid worden}
‘Dit past bij mij’
Peter Martens, docent praktijkonderwijs bij IVO-Deurne.
“We kijken in het Nederlandse onderwijs graag naar Finland, waar elke docent een academische opleiding heeft. Maar je kunt in Nederland ook best zo'n opleiding volgen: gewoon een kwestie van nascholing. Dat past toch ook bij je motivatie om goed les te geven?
Zelf ben ik nu bezig met de masteropleiding Special Educational Needs. In die studie kies ik de modules die passen bij mijn leerlingen in het praktijkonderwijs, zoals loopbaanoriëntatie en motorische vaardigheden. De masteropleiding is verder nogal gericht op het basisonderwijs, maar je kunt vaak zelf een goede vertaalslag maken. Het vasthouden van een pen of het vasthouden van een kwast is bijvoorbeeld allebei een motorische vaardigheid.
De opleiding kost heel veel tijd, maar wat ik leer, kan ik meteen toepassen in mijn lessen. Zo moeten de leerlingen bij ons op school nu meer initiatief tonen bij het zoeken van een stageplek. Ze moeten nadenken over wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen - we pamperen ze minder. Door de masterstudie weet ik nu dat we daarmee op de goede weg zijn, en hoe we dat verder kunnen uitbouwen. Deze studie is leuk, uitdagend en praktisch: dit past echt bij mij.”
‘Aan alle kanten in beweging’
Martin Vader, docent lichamelijke opvoeding en coördinator van de tweede klassen op het Maurick College in Vught.
“Al mijn vrije tijd gaat op dit moment op aan de masterstudie sport- en beweeginnovatie. De colleges zijn eenmaal in de twee weken, op vrijdag, aan de Hogeschool van Arhem en Nijmegen. En ik ben gemiddeld drie avonden per week met de studie bezig, soms tot elf uur of middernacht. En in drukke periodes, waarin we opdrachten moeten inleveren, moet ik echt vol aan de bak.
Hoewel het pittig is, haal ik enorm veel voldoening uit deze opleiding. Ik ben gymleraar en coördinator, en deze studie ligt daar in het verlengde van. Zo ben ik nu op school een speciaal lesprogramma aan het ontwikkelen voor leerlingen die op hoog niveau aan sport doen. Wat ik leer in mijn masterstudie, kan ik meteen in de praktijk toepassen. Ik leg ook contact met sportbonden en verenigingen hier in de buurt, zo breid ik mijn netwerk uit. Deze studie zet me aan alle kanten in beweging: ik ben echt iets aan het opbouwen.”
‘Weer werken aan mijn eigen ontwikkeling’
Bernadette Kievits, docent psychologie en pedagogiek aan het Horizon College in Alkmaar.
“Ik werk al 25 jaar in het onderwijs en merkte dat ik behoefte kreeg aan verdieping: zit er niet méér in het vat? De masteropleiding professioneel meesterschap biedt me veel nieuwe inzichten, bijvoorbeeld op het gebied van leertheorie. En wat ik leer kan ik direct toepassen. Zo ben ik op school nu aan het onderzoeken hoe docenten zich professionaliseren en hoe ze nieuwe ontwikkelingen uit het werkveld in het curriculum krijgen.
Ook heb ik bijvoorbeeld net iets geleerd over schriftelijk taalgebruik. Wij denken op school vaak dat we de lesstof in jip-en-janneketaal moeten opschrijven, maar volgens de leertheorie werkt dit niet altijd. Want dan laat je vaak de sleutelwoorden weg en snappen de leerlingen er nog minder van. Dat is toch weer een eyeopener.
Het is ontzettend leuk om na 25 jaar weer eens met mijn eigen ontwikkeling bezig te zijn. Ik neem ook regelmatig collega's mee naar college, dat is erg leuk. Het grappige is dat ik me zelf ook weer een beetje een leerling voel. Je zakt onderuit en denkt: Laat maar eens zien wat deze professor ons te vertellen heeft. Zo zie je het onderwijs ook weer eens van de andere kant.”