• blad nr 5
  • 7-3-2015
  • auteur A. Klomp 
  • De Kwestie

 

De kwestie

Jan Willem Hengeveld, Groene Golf en basisschoolleerkracht

“Ga niet studeren om het studeren, zodat je ‘maar niet buiten de boot valt’. Als je onder druk een studie begint, steek je er waarschijnlijk weinig van op en zal studeren inderdaad veel energie en werkplezier kosten. Daar hebben jij noch je werkgever noch je leerlingen baat bij. Volg een studie omdat het je helpt je werk beter te doen, de leerlingen beter te begrijpen of om meer eigen uitdaging te vinden. Kijk kritisch naar jezelf en zoek een studie die past bij waar jouw kansen liggen. Dit hoeft geen wetenschappelijke master te zijn, maar kan ook een cursus zijn over gedragsproblemen. Het gaat erom dat je investeert in jezelf en dat het je helpt beter onderwijs te geven. Als jouw werkgever die meerwaarde ook ziet, zal hij best bereid zijn je in tijd en/of financiën tegemoet te komen.”


Ben de Kok, leerkracht op een basisschool in de Haagse Schilderswijk

“Voor mijzelf geldt dat ik het niet als een gemis beschouw dat ik tijdens mijn loopbaan geen studie heb gedaan. Ik was het wel van plan. Toen ik op twintigjarige leeftijd als leerkracht begon, nam ik me voor zo gauw mogelijk weer aan een ‘echte’ studie te beginnen. Maar de eerste jaren voor de klas waren zo intensief dat het er echt niet van kwam. De jaren daarna, toen mijn kinderen klein waren - en later iets groter en daarna nog weer iets groter - kwam het er nog steeds niet van. Zo bleef er telkens wel iets tussen komen. Tussendoor heb ik wel wat kleinere studies gevolgd, zoals die tot schooltuinleider, een cursus Windows, dyscalculie, dyslexie, NT2 en NLP, maar van een ‘echte’ studie kwam het niet. Als ik over ruim vijf jaar met pensioen mag, ga ik eindelijk beginnen. Hoewel… waarschijnlijk wordt het: Het lukt nu echt even niet.”


Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog en oud-leraar
“We verwachten ook van artsen en advocaten dat zij zich bijscholen, dus waarom zou het onderwijs daarin achterblijven? Verwacht je van artsen ook niet dat ze hun vak bijhouden, of zou jij geopereerd willen worden met de kennis van tien jaar geleden? Nee toch? En zijn wij minder professioneel? Ik ben dan ook van mening dat het onderwijs zichzelf niet serieus neemt als verplichte permanente educatie van leerkrachten er geen vast deel van gaat uitmaken. Dat hoeft niet meteen een opleiding te zijn van jaren, maar dat je je als professional moet blijven ontwikkelen, vind ik op zo'n belangrijk gebied als het onderwijs echt niet meer dan normaal. En als je een bij jou passende opleiding of cursus kiest, is dat geen verzwaring van je takenpakket. Want als het goed is, is het uiteindelijk juist een verlichting.”



In de rubriek De Kwestie leggen we maandelijks een vraag voor aan een vast panel van negen deskundigen. Drie ervan reageren. Heb je zelf een kwestie die je wilt voorleggen aan ons panel? Mail naar onderwijsblad@aob.nl

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.