• blad nr 5
  • 7-3-2015
  • auteur R. Voorwinden 
  • Aan de telefoon

 

Fitte leerlingen in de breinscanner

Aan de telefoon: Chris Visscher, hoogleraar aan het Centrum bewegingswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen.

U heeft subsidie gekregen voor onderzoek naar de relatie tussen bewegen en schoolprestaties. Gefeliciteerd!

"Dank u. We onderzoeken die relatie al een tijdje, en gaan nu een groot onderzoek uitvoeren op 24 basisscholen in Amsterdam en Groningen. Op de helft van die scholen gaan we de kinderen meer laten bewegen: we maken ze fitter of laten ze complexe motorische taken uitvoeren. Door die taken kunnen er in de hersenen nieuwe verbindingen ontstaan. En de algehele fitheid verbetert de doorbloeding van de hersenen, wat weer goed is voor bijvoorbeeld de executieve functies en de cognitieve flexibiliteit. Ga ik te snel?"

Nee hoor.
"Gelukkig. En dat alles zou kunnen leiden tot betere prestaties op het gebied van rekenen en taal. We gaan zelfs een aantal leerlingen in een MRI-scanner leggen."

Dat is nieuw.
"Het is duur en je moet het natuurlijk goed verantwoorden bij de medisch-ethische commissie. Maar door zo'n MRI gaan we nu rechtstreeks zien wat er in de hersenen van leerlingen gebeurt. Ik ben ontzettend benieuwd."

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.