• blad nr 5
  • 7-3-2015
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

Brede brugklas

Koudwatervrees wordt het genoemd, wantrouwen, dat scholen voor voortgezet onderwijs het advies van de basisschool niet zo maar accepteren. Wat wordt vergeten, is dat basisschool en brugklas volkomen uit elkaar zijn gegroeid.
Ooit wemelde het in het voortgezet onderwijs van de brede brugklassen. Eén jaar zeker, soms twee en sommige scholen hielden dat uit overtuiging drie jaar vol.
Maar die wereld vol kansen bestaat niet meer. Het voortgezet onderwijs is ongelofelijk selectief geworden. Leerlingen starten afzonderlijk in het tweetalig vwo, de gymnasiumafdeling, het vwo, de havo, het vmbo-tl, het vmbo en de praktijkschool. Allemaal apart.
Het voortgezet onderwijs heeft onder invloed van het rendementsdenken de selectie aangescherpt. Minder afstroom, zegt de politiek. Minder zittenblijvers, zegt de politiek. Dus zijn er aparte rijbanen gekomen, met een strenge selectie op de snelwegen van brugklas naar examen.
Het basisonderwijs is veel minder selectief, kijkt meer naar mogelijkheden dan naar onmogelijkheden. Opeens schrikt de politiek van de selectiedruk en bedenkt dat de citotoets later moet, het advies van de school leidend wordt. Leuk bedacht, maar dat werkt niet als de brugklas geen brugklas meer is.
Dat zet kinderen klem. Het brengt basisscholen in een onmogelijke positie. Dwingt het voortgezet onderwijs tot sluiproutes bij de selectie. Dat leidt tot boze ouders. De samenhang moet terug in het onderwijssysteem. Maak van de brugklas weer een brugklas.
Robert Sikkes
hoofdredacteur

Dit bericht delen:

© 2024 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.