- blad nr 3
- 7-2-2015
- auteur A. Jonkman
- Column
Nieuw
Elk nieuw schooljaar - en dus ook nu op mijn nieuwe school - laat ik mijn leerlingen een vragenlijst invullen om ze snel beter te leren kennen en een goede plattegrond te kunnen maken. De antwoorden helpen mij ook de namen te onthouden, omdat ik bij elk kind een verhaaltje heb. Thuis lees ik dat Sjoerd zegt dat hij druk kan zijn. Bram wil niet naast Marco zitten. Niels is fan van Selena Gomez en Gregory wil aan het eind van het jaar graag een 10 op zijn rapport. Fang schrijft dat zij is geadopteerd en het woord poepchinees haat. Maar dat mag ik niet tegen de klas zeggen. Jacco is vergeetachtig, Kelly mag soms even de klas uit als haar hoofdpijn te ernstig wordt. Aniek kan niet goed presteren met herrie, Mare kan nooit nablijven, want zij heeft ‘voetbal training selexie’. Emily houdt heeeeeeeeeeel erg van paarden, Victor zou zo graag een 8 op zijn rapport willen, maar dat gaat hem niet lukken, want hij is een ‘hopeloos geval in wiskunde’. Inge heeft een druk leven, vanwege haar vooropleiding muziektheater aan het conservatorium. Thijs schrijft dat Mark denkt dat hij geweldig is, en dat ik daar maar niet teveel aandacht aan moet geven. Bij Mark lees ik inderdaad: ‘I’m awesome’. Jacco heeft nooit hoog gestaan voor wiskunde, maar zou dat wel graag willen. Sandra heeft stress bij toetsen, Tom maakt geen huiswerk vanwege Netflix. Tim vindt de eerste indruk van mij goed. Peter vertelt dat hij havo-gerichte toetsen krijgt en Remy ‘heeft een bril en een gronische verkoudheid of zoiets’. Annelies waarschuwt: als u me naast hele hele drukke mensen zet word ik chagerijnig maar dan ook heel erg chagerijnig’. Dus ik zet haar maar niet naast Marije, want die is pas begonnen met ADHD medicijnen, ‘maar die werken nog niet goed’.
Ik wilde weer eens onderzoeken of dit werk echt wel bij mij past en daarvoor moest ik op een andere school opnieuw beginnen. En hoera, ik voel het weer. De Nieuwe blijft. Met plezier.