• blad nr 3
  • 7-2-2015
  • auteur A. Klomp 
  • De Kwestie

 

De kwestie

"Ik heb een sterk vermoeden dat een leerling overdag drinkt. Ik ruik het aan zijn adem en merk het aan zijn gedrag. Hoe ga ik het gesprek aan?”

Rosa Rodrigues, hogeschooldocent onderwijskunde en onderzoeksbegeleider

“In de twaalf jaar dat ik nu les geef op het hbo, heb ik dit gelukkig nog nooit meegemaakt. Misschien omdat hbo-studenten zich bewust zijn van het feit dat ze opgeleid worden voor een concreet beroep? Mijn studenten van de pabo zijn een rolmodel voor kinderen. Het zou echt gênant zijn om naar drank te ruiken, als je lesgeeft. Kinderen zijn eerlijk tegen je en die zouden daar direct iets van zeggen. Ik denk dat de stageschool er ook meteen iets over opmerkt. Als ik het in mijn les zou merken, dan zou ik er na de tijd met de student over praten. Ik zou eerst voorzichtig vragen of de student doorheeft dat hij of zij naar drank ruikt en of er misschien iets aan de hand is, of dat het een incident betreft. Ouders ga ik nog niet inlichten. Hbo-studenten zijn volwassen en wonen vaak niet eens meer thuis.”

Trudy Coenen, vmbo-docent en oud-Leraar van het Jaar

“Op het moment dat ik vermoed dat een van de leerlingen gedronken heeft tijdens schooltijd, spreek ik de leerling aan. Ik zou vertellen wat mijn vermoeden is en dat ik niet kan tolereren dat kinderen tijdens schooltijd drinken. Onder de achttien jaar mogen kinderen sowieso geen alcohol gebruiken en al zeker niet tijdens schooltijd. Ik zal het bij het eerste vermoeden hierbij laten, maar wel duidelijk zeggen dat ik bij een herhaling van het alcoholgebruik de leerling naar huis zal sturen én dat ik de ouders dan zal inlichten. Op de school waar ik lesgeef zal dit waarschijnlijk niet snel gebeuren, omdat er veel islamitische kinderen op zitten en drankgebruik niet erg gebruikelijk is, maar ik zou hetzelfde reageren bij het vermoeden van het gebruik van cannabis.”

Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog en oud-leraar

“Plaats jezelf nooit in de positie dat je een geheim van een minderjarige leerling kent, maar daarover niet met de ouders mag praten. Je maakt jezelf en de school dan namelijk zeer kwetsbaar. Als het geheim op een dag uitkomt en blijkt dat je ervan hebt geweten, heb je de poppen aan het dansen. En terecht. Ga dus eerst met de leerling zitten en vertel hem je vermoeden, maar ook dat het niet meer is dan dat: een vermoeden. Daarna maak je duidelijk dat je dat vermoeden aan de ouders over moet brengen, omdat je daartoe gewoon verplicht bent. Een geheim tussen een leerkracht en een leerling kan dus altijd alleen maar tijdelijk van aard zijn. Ouders zijn er niet voor niets en hebben recht op informatie. Voor niets doen bestaat een term, namelijk 'handelingsverlegenheid' en daar moet het onderwijs
nooit van beticht kunnen worden.”

{noot}

In de rubriek De Kwestie leggen we maandelijks een vraag voor aan een vast panel van negen deskundigen. Drie ervan reageren.

Heb je zelf een kwestie die je wilt voorleggen aan ons panel? Mail naar onderwijsblad@aob.nl

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.