• blad nr 13
  • 1-7-2000
  • auteur D. van 't Erve 
  • Redactioneel

 

Het doet je iets

Of je het nou mooi vindt of niet, dit kunstwerk doet iets met je. Als je er zomaar langs fietst, dan geeft het absoluut een indruk die blijft hangen², vertelt Tinus Hoogenberg, coördinator vmbo van openbare scholengemeenschap Erasmus (vmbo/havo/vwo) in Almelo.
Bij de bouw van de school drie jaar geleden kon een speciale commissie, met alle partijen van docenten tot gemeenteambtenaren, kiezen uit het werk van drie kunstenaars. Het is dit roestvrijstalen werk van de kunstenaar Wim Korvinus geworden. Een goede keus, vindt Hoogenberg. ³Het is met de aparte structuur een beetje Escherachtig. Qua materiaalgebruik en uitstraling geeft het ook iets extra¹s aan onze technische afdeling van het vmbo. Daarnaast past het kunstwerk gewoon goed in het geheel, bij het moderne schoolgebouw en bij de metalen fietsenstalling.²
In het begin was er wel wat kritiek van ouders of leerlingen², vervolgt Hoogenberg. ³Sommigen vonden dat dit werk de school van alles afsluit. Maar de kritiek is wel verwaterd, misschien moet je er aan wennen. Het is ook geen hekwerk dat strak rondom de school is gezet, het is een afscheiding. Dat is goed, want het geeft bescherming en een gevoel van veiligheid. Niet iedereen loopt zomaar naar binnen. Aan de andere kant zorgt het ook voor een binding, omdat het de school met het sportpark aan de linkerkant verbindt.²
Het mooiste onderdeel vindt hij de toegangspoort. ³Die is heel apart en heeft een verrassend element. In de grond zit namelijk verlichting, die ¹s avonds schuin naar boven de poort beschijnt. Zo heeft de school ook in de donkere uren nog een prachtige uitstraling.²
Bent u ook erg te spreken over de kunst op school of ergert u zich er juist aan? Laat het de redactie weten. Telefonisch (030)2989220 of een briefje naar Het Onderwijsblad, Postbus 2875, 3500 GW Utrecht, e-mail onderwijsblad@aob.nl.

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.