• blad nr 18
  • 22-11-2014
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

#onderwijs2032

Wanneer u dit commentaar uit heeft, ziet de wereld er al weer heel anders uit dan toen u begon met lezen. Jazeker, want de samenleving verandert snel, steeds sneller zelfs, wanneer je de smaakmakers van de nationale onderwijsdiscussie 2032 moet geloven.
Begin deze week lanceerde staatssecretaris Sander Dekker #onderwijs2032, met als start een online debat over wat wij met z’n allen willen. Meer handenarbeid, zegt Fien in een filmpje op Youtube. Niet iedereen langs dezelfde meetlat, vindt vernieuwingsgoeroe Claire Boonstra.
De nationale onderwijsdiscussie mag van de staatssecretaris over alles gaan. Moet het vak programmeren nu wel of niet op het lesprogramma? En wat er dan van af moet, de handenarbeid van Fien bijvoorbeeld, omdat je ook best thuis kan knutselen? Meer Chinees en minder klassieke talen? Veel toetsen of vooral voortgangsrapportages?
Vanzelfsprekend is het goed om met enige regelmaat na te denken over de inhoud van ons onderwijs. Maar kan het alsjeblieft zonder die goedkope clichés als dat de wereld steeds sneller verandert. En zonder gratuite teksten dat we kinderen niet moeten opleiden voor de wereld van gisteren maar voor die van morgen.
Het is namelijk ingewikkeld genoeg. Iedere keuze – stel we schrappen Frans en doen Noors, want bloeiende economie – heeft grote gevolgen. En als de wereld inderdaad zo snel verandert, is iedere aanpassing direct weer achterhaald. Dus dan toch alleen basisvakken en een flexibel pakket ernaast?
Uiteindelijk zal een groep deskundigen van binnen en buiten het onderwijs die alle opmerkingen ‘met elkaar gaat verbinden’, met een scherp omlijnd programma komen. Daarmee lopen we het gevaar van een soort nationaal curriculum, zoals dat in veel landen bestaat.
Het gevaar van meer eenvormigheid is groot, terwijl de kracht van het Nederlandse onderwijs nu juist de diversiteit is. Met verschillende pedagogische stromingen en veel vrijheid op schoolniveau. Doe daarom vooral mee, want anders beslissen de deskundigen over uw vak in plaats van met u.

Dit bericht delen:

© 2023 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.