• blad nr 17
  • 8-11-2014
  • auteur R. Sikkes 
  • Commentaar

 

De agenda van Jet en Sander

Alsof minister en staatssecretaris zelf een talkshow mochten leiden. Met veel enthousiasme ondervroegen Jet Bussemaker en Sander Dekker op een congres begin oktober jonge leraren. Het moest natuurlijk een goednieuwsshow worden, want de overheid is vandaag de dag goed en gezellig in de presentatie. En er moest daadkracht worden ingestraald bij het lerarenvolk. Oftewel: de belangrijke lerarenagenda van het ministerie ligt op koers.
Alleen hield één leraar op het podium zich niet aan het script. De lerarenopleiding? Prut. Begeleiding op de school waar hij nu werkt? Afwezig. Hij verweet het zijn collega’s echter niet dat ze hem in het diepe gooiden in dat eerste jaar. We hebben het allemaal veel te druk, de werkdruk is veel te hoog. Opeens werd het door de warme deken van goede overheidsbedoelingen in slaap gesukkelde publiek wakker. Applaus. Werkdruk. Daar moet het over gaan.
Werkdruk is op de werkvloer een item, maar niet in de lerarenagenda van de minister. De minister filosofeert over begeleiding van starters. Daar hameren bonden al jaren op en stap voor stap worden daar in de cao’s afspraken over gemaakt. Niet omdat de minister dat wil.
Er moeten meer routes naar het leraarsberoep komen, vindt de minister, maar deze zijwegen trekken nauwelijks aanmeldingen. Intussen staan deeltijdstudies bij hogescholen en universiteiten onder druk, simpelweg omdat de overheid de collegegelden voor een tweede studie torenhoog heeft gemaakt.
Werkdruk stond in de startersenquête van AOb en Groene Golf als probleem op nummer één. Lage salarissen staan ook in de top drie. Net als gebrek aan banen in het basisonderwijs.
Deze week debatteerde de Tweede Kamer over de agenda van Jet en Sander. Hopelijk kregen de bewindslieden huiswerk mee: stop minder politieke show en meer dagelijkse praktijk in de lerarenagenda.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.