- blad nr 17
- 8-11-2014
- auteur R. Sikkes
- Commentaar
De agenda van Jet en Sander
Alleen hield één leraar op het podium zich niet aan het script. De lerarenopleiding? Prut. Begeleiding op de school waar hij nu werkt? Afwezig. Hij verweet het zijn collega’s echter niet dat ze hem in het diepe gooiden in dat eerste jaar. We hebben het allemaal veel te druk, de werkdruk is veel te hoog. Opeens werd het door de warme deken van goede overheidsbedoelingen in slaap gesukkelde publiek wakker. Applaus. Werkdruk. Daar moet het over gaan.
Werkdruk is op de werkvloer een item, maar niet in de lerarenagenda van de minister. De minister filosofeert over begeleiding van starters. Daar hameren bonden al jaren op en stap voor stap worden daar in de cao’s afspraken over gemaakt. Niet omdat de minister dat wil.
Er moeten meer routes naar het leraarsberoep komen, vindt de minister, maar deze zijwegen trekken nauwelijks aanmeldingen. Intussen staan deeltijdstudies bij hogescholen en universiteiten onder druk, simpelweg omdat de overheid de collegegelden voor een tweede studie torenhoog heeft gemaakt.
Werkdruk stond in de startersenquête van AOb en Groene Golf als probleem op nummer één. Lage salarissen staan ook in de top drie. Net als gebrek aan banen in het basisonderwijs.
Deze week debatteerde de Tweede Kamer over de agenda van Jet en Sander. Hopelijk kregen de bewindslieden huiswerk mee: stop minder politieke show en meer dagelijkse praktijk in de lerarenagenda.