- blad nr 14
- 26-8-2000
- auteur D. van 't Erve
- Redactioneel
Zes uur leren is geen pretje¹
Bijspijkeren in de zomer
De slaapzakken liggen onopgemaakt op de stapelbedden, overal slingeren toiletspullen en staan weekendtassen op de grond. Onder het zolderraam tussen de bedden geeft Meijke van Herwijnen aan drie leerlingen bijles Nederlands. ³O, ik heb weer een 1², verzucht Youki Verloo (14) als ze haar fouten in het dictee ziet. Ook de andere twee meisjes in het bijlesgroepje kijken ietwat teleurgesteld naar het tegenvallende resultaat. ³Dit keer heb ik het extra moeilijk gemaakt², stelt Meijke haar leerlingen gerust. ³Daarbij telt niet elke fout als een punt eraf en leer je juist van de fouten.²
Het bijspijkerkamp van de vereniging Anderwijs telt deze zomer dertien leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Ze worden bijgestaan door zes vrijwillige begeleiders. Ruim vijftien jaar organiseert de vereniging bijspijkerkampen in elke schoolvakantie. Anderwijs borduurt voort op de activiteiten van de christelijke studentenvereniging NCSV. Godsdienst speelt nu geen rol meer. ³Van het geloof is alleen een moment van stilte voor het eten overgebleven², vertelt begeleider Xander van Doorum (21). De vierdejaars student technische natuurkunde ziet het kamp als een vakantie. ³Ik heb ook bij een huiswerkbegeleidingsinstituut gewerkt, maar dat is heel anders. Hier ben je heel intensief met de leerlingen en de lesstof bezig. Daarnaast willen we er natuurlijk ook een leuke week van maken.²
Uit de speakers van de cd-speler schalt housemuziek. Het is pauze. Een stuk of acht jongeren hangen in de bruine banken in het kampgebouw. Sommigen proberen boven de muziek uit te praten, anderen eten stilletjes hun boterham. De keuze van de muziek is soms wel eens een probleem, weet Mirjam van Tol (17). ³Iedereen heeft toch een andere smaak en daar moet je dan maar tegen kunnen.² Mirjam is dit jaar met de hakken over de sloot overgegaan naar zes-vwo. Ze is hier vooral om het vak scheikunde goed onder de knie te krijgen. ³Via een vriendin hoorde ik enthousiaste verhalen over het kamp. Het leek me goed om in de vakantie scheikunde te oefenen, zodat ik beter ben voorbereid op het examen.²
Het kamp bevalt haar prima, al vindt ze het wel wat zwaar. De dag begint dan ook vroeg: de ontbijtploeg staat om zeven uur op, de anderen een half uur later. Mirjam: ³Om half een lig ik dan echt wel bekaf in mijn bed.²
Als Ditmar Henkel (17) vraagt of de cd van Iron Maiden opmag, klinkt er luid protest. ³Dat alles in overleg moet, is wel eens jammer, ja², vindt Ditmar. Het is voor hem zijn derde kamp. Wiskunde-b is zijn grootste probleem. Hij wil het vwo-examen halen, zodat hij straks autotechniek kan gaan studeren. ³Het kamp en de mensen zijn op zich wel leuk, maar zes uur leren op een dag is niet prettig. Ik zit hier omdat ik wel zie dat het nuttig is.²
Smurfendag
Wie even rust wil, kan altijd nog buiten terecht. Anderwijs heeft het kamp opgeslagen in de bosrijke omgeving van Ommen. Op het terras buiten eet begeleider Meijke blauwe boterhammen met kaas. ³Gisteren hebben we een smurfendag gehad², verduidelijkt ze. ³Alles stond in het teken van de blauwe smurfen en daarom heeft de plaatselijke bakker het brood in die kleur voor ons gebakken.² De leiding probeert steeds iets anders ter afleiding van het leren te verzinnen. Vandaag wordt de hele dag het spel gotcha gespeeld. Hierbij krijgt iedereen een opdracht om iets van een ander gedaan te krijgen. Als dat lukt moet diegene zijn kaartje inleveren. Wie uiteindelijk alle kaartjes heeft, is de winnaar. ³Heel leuk, want je moet eigenlijk constant op je hoede zijn², vindt Meijke. Ook voor haar is de week een soort vakantie. Het is zelfs haar enige vrije week deze zomer van haar werk als communicatiemedewerker. ³Ik heb hier bewust voor gekozen, want ik wilde graag weer eens de sfeer van een vakantiekamp meemaken. Die ken ik van scouting en zeilen. Daarnaast heb ik ervaring met het geven van cursussen, dus ook het onderwijs spreekt me aan. Het bevalt me heel goed, al is het wel een uitputtingsslag omdat je maar weinig slaap pakt. Maar het mooie is dat je resultaat ziet van waar je mee bezig bent. De lessen draai ik zelf in elkaar. Ik heb nu drie dagen spelling geoefend en gisteren deden de leerlingen het voor bijna negentig procent goed. En dan kunnen ze ook uitleggen waarom een woord met een d in plaats van een t moet. Dat is een fantastisch gevoel.²
Aan elk kamp gaat een trainingsweekend vooraf, waar de vrijwilligers worden voorbereid. Ook houdt Anderwijs twee keer per jaar een bijeenkomst waarin alle ontwikkelingen in het onderwijs besproken worden. ³We moeten natuurlijk wel op de hoogte blijven om de leerlingen goed te kunnen helpen², legt Xander uit. ³Bijvoorbeeld hoe de tweede fase in elkaar steekt met nieuwe vakken als algemene natuurwetenschap. Maar ook welke problemen er in het kamp kunnen spelen, zoals faalangst of dyslexie. We bespreken dan hoe je daarmee om kunt gaan.²
Verslaving
In de keuken staat Youki Verloo, de jongste deelnemer, borden en kopjes af te drogen. Corvee hoort er natuurlijk ook bij, maar Youki vindt het niet erg. Eigenlijk is ze door haar moeder op kamp gestuurd en had ze niet zo¹n zin. ³Ik vond het in het begin nogal eng. Je weet nooit of het wel leuke mensen zijn en hoe het op zo¹n kamp is.²
Aan de andere kant wilde ze ook wel graag wat bijles. Vanwege haar dyslexie heeft ze moeite met de talen. Nederlands gaat nu heel wat beter, zegt ze. En ook bij het spellen van Engelse woorden heeft ze echt al veel aan de lessen van Meijke gehad. Youki volgt de dansacademie in Tilburg op mavo-niveau, maar eigenlijk wil ze havo proberen. ³Na deze opleiding wil ik graag verder in het dansen, maar je hebt havo nodig voor het hbo. Ik hoop dat ik dat red.²
Als het nummer Sexy eyes¹ van Whigfield uit de boxen klinkt, hangt Youki de theedoek op en gaat vlug naar boven. Dit nummer werkt als een soort schoolbel, het is het teken dat de leerlingen weer aan de slag moeten. Ook begeleider Gonny Sikkes (24) neemt plaats bij haar bijlesgroepje. Dit is haar vijfde kamp en het begint al op een soort verslaving te lijken, zegt ze lachend. Ze was met de leraaropleiding biologie begonnen, maar om voor een grote klas te staan, sprak haar niet meer aan. ³Door dit kamp houd ik nog wel contact met het onderwijs. Ik denk dat je hier meer dan op school bereikt, omdat je hooguit drie leerlingen begeleidt. Omdat het verschil in leeftijd tussen de deelnemers en begeleiders niet zo groot is, is het contact makkelijker. De stap voor leerlingen is veel kleiner om nogmaals te zeggen dat ze het niet snappen. En dat werkt goed.²
³In het kamp heb je meer tijd dan in de klas om te proberen de problemen van een leerling te doorgronden², vult Xander aan. ³Als het lukt om een probleem onder de knie te krijgen, is het net zo goed onze overwinning als die van de leerling. Daarbij zeggen we niet dat onze manier van onderwijs beter is dan die op school. Het gaat bij ons om de combinatie van leren en plezier. Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat iedereen een leuke week heeft.²