- blad nr 13
- 6-9-2014
- auteur A. Kersten
- Redactioneel
Aantal onbevoegd gegeven lessen niet openbaar
Vorig jaar is onder de vleugels van de VO-raad een pilot gestart om het aantal (on)bevoegd gegeven lessen per school naar buiten te brengen. Die informatie is namelijk nog steeds niet openbaar. Voor de zomer is er een punt gezet achter het proefproject, aldus een woordvoerder van de VO-raad. Dat zou te maken hebben met de ‘enorme tijdsinvestering’ die het voor scholen met zich mee zou brengen, onbetrouwbare gegevens en met onduidelijkheden over definities. Volgens een verklaring op Vensters voor verantwoording valt het nog te bezien ‘of en hoe we verder gaan met dit onderwerp’.
“Onbevoegd lesgeven is een van de grootste bedreigingen van de kwaliteit van het Nederlands onderwijs”, reageert hoogleraar en onderwijssocioloog Jaap Dronkers. Duidelijke informatie daarover is volgens hem van wezenlijk belang voor het publieke debat. “Als er geen sterke reactie uit de samenleving komt, zal in Vensters voor verantwoording alleen reclame voor scholen overblijven.”
Sinds 2011 kunnen scholen op vrijwillige basis het aandeel eerste- en tweedegraads docenten vermelden via het Venstersportaal. Veel scholen doen daar niet aan mee. (Zie ook het artikel op pagina 26).