• blad nr 11
  • 7-6-2014
  • auteur L. Douma 
  • Redactioneel

 

Leerling overschat zichzelf

Leerlingen lijden aan zelfoverschatting. Mariëtte van Loon promoveerde aan de Universiteit van Maastricht op dit onderwerp. Ze vroeg scholieren van negen tot vijftien jaar feiten te leren. Nadien vroeg ze de leerlingen hoe goed ze dachten de feiten te kennen. Vervolgens toetste ze hen. Het bleek dat alle leerlingen zichzelf overschatten. En jonge kinderen meer dan oudere.
Voorkennis is de crux. Doordat kinderen vooraf denken dat ze al aardig wat over de stof weten, leren ze niet goed. Dus adviseert Van Loon leraren hun leerlingen bewust te maken van de hiaten in hun (voor)kennis. Een toepassingsopdracht is hiervoor het meest geschikt. Scholieren moeten eerst weten wat ze niet weten, en dan gericht aan de studie gaan.

Dit bericht delen:

© 2025 Onderwijsblad. Alle rechten voorbehouden
Het auteursrecht op de artikelen in dit archief berust bij het Onderwijsblad, columnisten of freelance-medewerkers. Het citeren van delen van artikelen is toegestaan, mits met bronvermelding. Volledige overname, herplaatsing of opname in andere publicaties is slechts toegestaan na overleg met de hoofdredacteur via onderwijsblad@aob.nl Indien het gaat om artikelen van freelancers zal hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.